Update

De POEMI studie – Onderzoek naar effecten van vetstructuren uit voeding op cellen in bloed

Wageningen University & Research is op zoek naar proefpersonen voor een wetenschappelijk onderzoek naar effecten van verschillende vetstructuren. In flesvoeding voor baby's wordt op dit moment vaak een mix van plantaardige oliën gebruikt als vetbron. De vetstructuur van plantaardige olie is echter erg verschillend van de vetstructuur in borstvoeding. Vet in melk van dieren, bijvoorbeeld in koemelk, is meer gelijk aan de vetstructuur van borstvoeding.

Only Dutch speaking persons can participate in this study.

Met dit onderzoek willen we eerste inzichten krijgen in de manier waarop verschillen in vetstructuur de gezondheid beïnvloeden. Vandaar dat we dit onderzoek in een populatie van 40 tot 70 jarigen uitvoeren. Op deze manier weten we op welke effecten we moeten focussen bij vervolgstudies. Deze studie kan op die manier bijdragen aan het verbeteren van flesvoeding voor zuigelingen.

Het doel van het huidige onderzoek is om te kijken naar effecten die verschillen in vetstructuren uit voeding veroorzaken in cellen in bloed. Verder zijn we ook geïnteresseerd in de effecten van de verschillen in vetstructuur op het immuunsysteem en op de stofwisseling.

Meedoen?

Wilt u een bijdrage leveren aan belangrijk wetenschappelijk onderzoek? Dat kan! Bekijk of u past in het profiel voor deelnemers en lees vervolgens de informatiebrochure. Na aanmelding nemen wij contact met u op en wordt u uitgenodigd voor een informatiesessie bij Wageningen University & Research.

Wat staat er tegenover?

• Een financiële vergoeding van €300,-
  • Een reiskostenvergoeding voor gemaakte kilometers (tot 30 km, enkele reis)
  • U levert een belangrijke bijdrage aan wetenschappelijk onderzoek

Profiel deelnemers

Wij zoeken 40 mannen en vrouwen met het volgende profiel:

• u heeft een goede algemene gezondheid, u heeft bepaalde aandoeningen niet, en u gebruikt bepaalde medicijnen niet (zie de informatiebrochure)
  • u bent tussen de 40 en de 70 jaar oud
  • u heeft een BMI* tussen de 21.5 en 27.4 kg/m2
  • u drinkt niet meer dan 14 glazen alcohol per week, of 2 glazen per dag
  • u rookt niet, en u gebruikt geen soft en/of hard drugs
  • u heeft een stabiel gewicht (niet meer dan 5kg gewichtsverschil in de afgelopen 3 maanden)
  • u volgt geen afslankingsdieet, medisch voorgeschreven dieet, of veganistisch dieet
  • u heeft geen bloed gedoneerd 2 maanden voorafgaand aan de start van het onderzoek, en u bent niet van plan om dit tijdens het onderzoek te doen
  • u neemt tijdens en in de maand voorafgaand aan het onderzoek niet deel aan een ander wetenschappelijk onderzoek (met uitzondering van EetMeetWeet)
  • u bent niet zwanger en u geeft geen borstvoeding tijdens het onderzoek
  • u heeft een huisarts

*BMI = gewicht in kg / (lengte in m x lengte in m)

Over het onderzoek

Het onderzoek wordt uitgevoerd in januari en februari 2020 op de universiteit in Wageningen (Helixgebouw). De studie bestaat uit 3 bezoeken van elk 10 uur.

Voorafgaand aan het onderzoek vindt er een informatiebijeenkomst plaats, waar u uitleg krijgt over het onderzoek. Indien u besluit mee te doen, voeren we aansluitend een geschikteidsonderzoek uit. Deze bestaat uit het meten van uw lengte en gewicht en een beoordeling van uw bloedvaten. Indien u mogelijk geschikt bent, wordt u uitgenodigd voor een aanvullend geschiktheidsonderzoek waarmee we bepalen of u daadwerkelijk mee kunt doen. Hiervoor komt u nuchter naar de onderzoekslocatie en nemen we een vingerprik en een buisje bloed bij u af. Wanneer u heeft deelgenomen aan dit geschiktheidsonderzoek, maar niet kunt meedoen aan de studie, dan ontvangt u €10,-.

Bij deelname aan het onderzoek komt u 3x nuchter naar de universiteit voor een bezoek van ongeveer 10 uur, hier:

• meten we uw taille- en heupomtrek – het eerste bezoek;
  • moet u een shake van 600 ml opdrinken – elk bezoek;
  • nemen we 3 vingerprikken af – elk bezoek;
  • nemen we bloed bij u af middels een infuuskatheter – elk bezoek;
  • vragen we u meerdere malen een vragenlijst in te vullen over uw gevoelens van honger en verzadiging – elk bezoek;
  • vragen we u eenmalig een voedselfrequentievragenlijst in te vullen – het laatste bezoek.

Meer informatie leest u in de informatiebrochure.

Informatiebrochure POEMI studie

Meedoen aan dit onderzoek? Dat kan!

Meld u aan via onderstaande button en het onderzoeksteam neemt contact met u op.

Wij kijken er naar uit om u als deelnemer aan de POEMI studie te verwelkomen!