Leven na Wageningen

‘De hele wereld keek mee’

Na haar master Biologie aan Wageningen University vertrok Andrea Pruijssers naar de Verenigde Staten. Daar werkte ze aan een Corona-vaccin. Ze vertelt haar verhaal.

Een telefoontje aan het begin van 2020 was het begin van een heftig jaar voor Andrea Pruijssers in Nashville, Tennessee. In allerijl moesten er bloedanalyses gedaan worden voor de eerste testfase van het Moderna-vaccin. ‘In mei zagen we dat het vaccin inderdaad antilichamen opwekt die het coronavirus kunnen neutraliseren. Geweldig!’

Pruijssers lab 2_bewerkt.jpg
Dit is echt niet de laatste epidemie
Andrea Pruijssers

Ondanks de hectiek had ze die periode voor geen goud willen missen. ‘Het was een droom om mee te werken aan zo iets belangrijks, daar heb je voor gestudeerd. Tot dan toe was mijn werk aan virussen iets dat óóit misschien vruchten zou afwerpen, nu was de impact enorm’, vertelt ze half januari, als net de eerste Moderna-vaccins zijn aangekomen in Nederland. Vanuit het lab – ook Tennessee heeft een lockdown, maar haar werk mag doorgaan – vertelt ze over de grillige weg naar deze onverwachte hoofdrol. Op de middelbare school in Waalwijk blonk Andrea alleen uit in biologie; ze raakte toen al geïntrigeerd door virussen.

‘Ik las een artikel over Ebola; mensen in Afrika gingen dood aan iets dat je niet zag; het was ook de tijd van vogelgriepuitbraken. Het leek me machtig interessant en belangrijk om daar onderzoek aan te doen.’ Van een vroegere schoolgenoot hoorde ze goede verhalen over Wageningen en dus bezocht ze een open dag. ‘De VU zag ik ook wel zitten, maar studeren in Wageningen leek me gemoedelijker. Ik kijk er ook met veel plezier op terug: bier drinken op terrassen, dansen bij Unitas én de studie biologie natuurlijk; die vond ik echt heel leuk. Zoölogie, planten; ik vond het allemaal even interessant. Daardoor heb ik wel getwijfeld, maar uiteindelijk heb ik toch gekozen voor moleculaire biologie en uiteindelijk virologie.

Online open dag 8 april 2021