Studentenverhaal

"Door groepswerk leer je samenwerken"

“Voor de studie ga je veel naar buiten, meteen de eerste periode al. Ik vind het mooi dat je zo veel practica buiten hebt en het is nuttig om vaardigheden te leren, zoals GIS (Geografische Informatie Systemen). Het eerste jaar krijg je natuurlijk bodem- en watervakken. Ik vond het erg leuk om daar dieper op in te gaan, je leert over verschillende type bodems, de chemische reacties die er plaatsvinden, je leert over hydraulica en alle formules die erbij horen."
"Er is relatief veel groepswerk. Dat is niet altijd makkelijk, maar het mooie aan groepswerk is: wat voor baan je later ook hebt, je zal moeten samenwerken. Zeker in onze sector, omdat je met veel verschillende betrokkenen te maken krijgt met uiteenlopende meningen. Door het werken in groepen leer je daarmee omgaan. Dat is iets wat zeker in onze studie veel nadruk krijgt."

Je studietijd is meer dan je studie afronden

Buitenlandse excursie

"De excursie in het begin van het tweede jaar vond ik geweldig! Natuurlijk is het leuk om met een groep studenten naar Spanje te gaan en te genieten van het warme weer, maar het heeft ook echt een boost gegeven aan mijn studie. Je ziet waar je het voor doet. Je hebt het eerste jaar les gehad over allerlei vraagstukken, die je vervolgens met eigen ogen kunt zien. Je gaat bij boeren langs en leert over hun bedrijven. Maar vooral ook de sociale aspecten vond ik heel mooi terugkomen tijdens onze Spanje-reis. We begonnen in Barcelona en leerden hoe ze daar tegen de waterproblematiek aankijken. Vervolgens ga je naar het zuiden en hoor je weer een andere kant van het verhaal, om vervolgens verschillende oplossingen te gaan bedenken. Ik vind het interessant dat je nu echt de mensen spreekt en technieken ziet in de praktijk, in plaats van dat je alleen leert ‘van papier’."

Studenten vertegenwoordigen

"Je studietijd is meer dan je studie afronden, daarom doe ik veel buiten de studie om. Ik ben lid van een studentenvereniging, waar ik onder meer toneel speel en geniet van het uitgaansleven. Ook ben ik lid van de studievereniging Nitocra. Bij Nitocra zit ik nu in de onderwijscommissie en zo ben ik gevraagd voor de opleidingscommissie, waarin je samen met docenten van de opleiding vakken bespreekt. Wij vertegenwoordigen de mening van studenten, die we peilen met onder andere enquêtes en gesprekken. Ook organiseren we de meeloopdagen voor aankomende studenten. Onze studievereniging organiseert daarnaast leuke activiteiten, zoals running diners of pubquizzen. Door studenten voor studenten. Wageningen is klein, maar zelf vind ik dat juist fijn, alles is dichtbij en je komt snel bekenden tegen. Er is genoeg te doen in Wageningen, mits je interesse toont en je ervoor inzet."

Arthur Bouma, bachelorstudent

Terug naar Studenten vertellen