Use case

Fullbrain study - een onderzoek naar de effecten op de ademhaling, hartslag en hersensignalen tijdens het drinken van chocolademelk

In de Fullbrain studie kijken we naar ademhaling, hartslag en hersenssignalen bij het drinken van chocolademelk. We zijn voornamelijk geïnteresseerd in de signalen in de hersenstam, het onderste gedeelte van de hersenen dat zich ter hoogte van de kaak bevindt. De hersenstam regelt onder andere de ademhaling en hartslag. In Fullbrain kijken we welke hersensignalen de ademhaling en hartslag reguleren voor, gedurende en na het drinken van chocolademelk. Om hersenactiviteit te kunnen meten maken we gebruik van "magnetic resonance imaging" of afgekort "MRI".

Het onderzoek start in Augustus 2018 en zal enkele maanden duren en bestaat uit 1 testsessie in het Ziekenhuis Gelderse Vallei in Ede voorafgegaan door een informatiebijeenkomst en een training op de universiteit (Helix gebouw). De exacte planning wordt individueel afgestemd. De informatiebijeenkomst, screening en testsessies zullen verspreid worden over meerdere weken. Je hoeft niet in Augustus te beginnen met deze studie, je kunt beginnen met het onderzoek wanneer het jou uitkomt. Voor deze studie zijn wij op zoek naar 40 gezonde deelnemers.

U komt in aanmerking voor deelname aan dit onderzoek wanneer u:

• Rechtshandig bent en tussen de 18 en 35 jaar oud bent;
  • Een BMI hebt tussen de 18.5 en 27 kg/m2, uw gewicht redelijk stabiel is, u een goede eetlust hebt en u de afgelopen 2 maanden geen energiebeperkt dieet gevolgd hebt (BMI check);
  • Zonder moeite de Engelse taal spreekt en kunt begrijpen;
  • Een goede algemene gezondheid hebt, bepaalde aandoeningen niet hebt en bepaalde medicatie niet gebruikt(zie de informatiebrochure);
  • Als vrouw niet zwanger bent, borstvoeding geeft, of van plan bent om zwanger te worden in het aankomende half jaar;
  • Als vrouw geen spiraal gebruikt als anticonceptie middel (met uitzondering van de Mirena spiraal);
  • Geen beugel of mond/tong piercing hebt die niet uitneembaar is (een draadje achter de tanden is geen probleem);
  • Niet rookt of gemiddeld minder dan 1 tabaksproduct per dag rookt en tijdens de studie geen drugs gebruikt;
  • Geen intolerantie of allergie hebt voor de producten (chocolademelk, yoghurt) die in dit onderzoek gebruikt worden, en deze producten niet in conflict zijn met uw geloof, leefgewoonten en/of eetgewoonten;
  • Een huisarts hebt en toestaat dat wij je huisarts informeren over toeval bevindingen waarvoor mogelijk medische behandeling noodzakelijk kan zijn;
  • Gemiddeld maximaal 8 uur per week intensief sport;
  • Niet claustrofobisch bent;
  • Niet werkzaam bent bij de afdeling Humane Voeding van Wageningen Universiteit en u geen MSc thesis of stage doet bij de leerstoelgroep Sensoriek en Eetgedrag van Wageningen Universiteit;
  • Niet deelneemt aan een ander medisch wetenschappelijk onderzoek (afgezien van EetMeetWeet).

Wat wordt er van u verwacht?

Voorafgaand aan het onderzoek om te bepalen of u in aanmerking komt voor deelname:

• Komt u 1x naar de universiteit voor een informatiebijeenkomst met aansluitend het eerste gedeelte van de keuring waar u informatie krijgt over het onderzoek, u een toestemmingsverklaring en een aantal vragenlijsten invult en u chocolademelk proeft en beoordeelt (duur ongeveer 30-60 minuten);
  • Komt u 1x naar de universiteit voor het tweede gedeelte van de keuring en een training (duur ongeveer 1 uur), hier bepalen we uw lengte en gewicht, drinkt u chocolademelk, maakt u kennis met de MRI-procedure en taken die u tijdens de test sessie zult doen, en vult u een vragenlijst in over uw dorst- en honger gevoelens en eetgedrag.

Bij deelname aan het onderzoek komt u 1x naar Ziekenhuis Gelderse Vallei in Ede voor een scansessie (totale duur ongeveer 2.5 uur), hierbij:

• Zijn er enkele richtlijnen voor eten, drinken en sporten in de 24 uur voorafgaand aan dit bezoek;
  • Ondergaat u MRI-scans van uw maag en hersenen (duur 3x 30 minuten; met pauzes), tijdens deze fMRI-scans krijgt u chocolademelk te proeven;
  • Krijgt u ook buiten de scanner chocolademelk te proeven en beantwoordt u hier een aantal vragen over.

Wat staat er voor u tegenover?

• Een VVV Cadeaubon van € 15,- bij afronding van de training ook indien u niet mee mag doen aan de testsessie.
  • Een financiële vergoeding van € 55,- bij afronding van het onderzoek.
  • Een reiskostenvergoeding van €0.19 per kilometer met een maximum van 35 km enkele reis.
  • U levert een belangrijke bijdrage aan wetenschappelijk onderzoek.

Meedoen aan dit onderzoek? Dat kan!

Bent u geïnteresseerd in deelname aan de Fullbrain studie en wilt u er meer over weten? Lees dan onze informatiebrochure voor een uitgebreide omschrijving van het onderzoek.

Wilt u zich aanmelden of hebt u vragen, neem dan contact op met het onderzoeksteam:

Marlou Lasschuijt
E-mail: fullbrain@wur.nl
Telnr: 0317-480759

Reacties bij voorkeur per e-mail, vermeld wel uw telefoonnummer zodat we u terug kunnen bellen.