Use case

INSIDE - onderzoek naar de invloed van voeding op de activiteit van inflammatoire darmziekten

Het wordt steeds duidelijker dat voeding van invloed is op inflammatoire darmziekten. Een speciaal dieet bestaat echter nog niet. Onderzoeken die tot nu toe gedaan zijn kijken naar één specifiek voedingsmiddel of ingrediënt, terwijl wat we dagelijks eten uit veel meer verschillende dingen bestaat. Vanuit de afdeling Humane Voeding en Gezondheid van de Wageningen Universiteit doen wij onderzoek naar het effect van voeding bij inflammatoire darmziekten. Bij dit onderzoek willen we kijken naar de effecten van voeding door de deelnemers gedurende vier weken te voorzien van een speciaal dieet. Het doel van dit onderzoek is om te zien wat het effect is van het dieet op de activiteit van de ziekte, de ontstekingswaarden en de kwaliteit van leven.

Meedoen?

Wilt u een bijdrage leveren aan belangrijk wetenschappelijk onderzoek? Dat kan! Bekijk of u past in het profiel voor deelnemers en lees vervolgens de informatiebrochure. Na aanmelding nemen wij contact met u op en wordt u uitgenodigd voor een informatiesessie bij Wageningen University & Research.

Wat staat er voor u tegenover?

• een financiële vergoeding van € 300,-
  • een reiskostenvergoeding van €0.19 per kilometer
  • 4 weken lang ontbijt, lunch en avondeten
  • u levert een belangrijke bijdrage aan wetenschappelijk onderzoek

Profiel deelnemers

U kunt meedoen als:

• U 18 jaar of ouder bent en jonger dan 75 jaar
  • U de ziekte van Crohn heeft of als u colitis ulcerosa heeft waarbij uw hele dikke darm of het grootste deel ervan ontstoken is
  • Uw ziekte licht actief is
  • U bereid en in gelegenheid bent om gedurende vier weken vijf dagen per week (maandag t/m vrijdag) naar de Wageningen Universiteit te komen voor de avondmaaltijd
  • U geen darmoperaties heeft ondergaan waarbij (een deel van) uw darm is verwijderd
  • U geen zogenoemde biologicals gebruikt – medicijnen zoals infliximab, adalimumab, golumimab, ustekinumab en vedolizumab
  • U het goed vindt als uw behandelend MDL-arts wordt geïnformeerd over uw deelname

Verder bent u:

• Bereid om alle voedingsmiddelen van het ontstekingsremmende dieet te eten
  • Niet van plan om grote aanpassingen te doen in uw leefstijl

Wat wordt er van u verwacht?

Het onderzoek houdt in dat u vier keer naar de Wageningen Universiteit komt voor een aantal metingen zoals vragenlijsten en bloed- en ontlastingonderzoek.

Daarnaast wordt verwacht dat u gedurende vier weken van maandag t/m vrijdag naar de Wageningen Universiteit komt voor de avondmaaltijd. Na het onderzoek krijgt u de richtlijnen mee waarop het dieet gebaseerd is zodat u hier thuis mee verder kan. De eerste metingen zullen verricht worden rond 18 februari 2019. De dieetperiode is van 18 maart 2019 t/m 14 april 2019. De laatste metingen zullen verricht worden rond 10 mei 2019.

Meer informatie leest u in de informatiebrochure.

Informatiebrochure Inside studie

Meedoen aan dit onderzoek? Dat kan!

Bent u geïnteresseerd in deelname aan de Inside studie en wilt u er meer over weten?

Meld u aan via onderstaande button en het onderzoeksteam neemt contact met u op.