Imago Restore Kringloop

Restore kringloop is een regionaal kringloopbedrijf met 3 winkels (in Barneveld, Ede en Veenendaal), 5 brengpunten, 2 magazijnen, een fietswerkplaats, sorteerafdeling, logistieke afdeling, kleding- en textielcontainers op 54 plekken, 28 betaalde krachten, 76 vrijwilligers en 30 leerwerknemers.

De missie van Restore kringloop is het klantgericht werken aan sociale werkgelegenheid en hergebruik van goederen en grondstoffen. Dit doen wij door goederen op te halen/ te verzamelen, te sorteren/repareren en door te verkopen wat verkoopbaar is. We biedenhiervoor professioneel begeleid werk aan verschillende doelgroepen; vrijwilligers (sociale activering), mensen met beperkte loonwaarde en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt (opbouwen werkervaring).

Hoewel Restore kringloop duidelijke milieu en sociale doelstellingen heeft (milieu sparen, werk creëren, naast koopjeskansen bieden) en deze ook duidelijk communiceert via website etc. blijft het stoffige kringloopimago uit de branche hardnekkig aan ons plakken of zien mensen kringloopbedrijven als commercieel. Onze specifiek sociale doelstelling en not-for-the-profit bedrijfsvoering zou juist "gunverhogend" moeten werken, maar lijkt niet goed uit de verf te komen. Hier zouden we graag wat aan willen doen!

We proberen op verschillende manieren alle drie bovenstaande aspecten duidelijk te communiceren naar buiten toe, via de website en (social) media. We hebben hiervoor een communicatiemedewerker in dienst die twee dagen per week voor ons bezig is. Ook krijgt het sociale gezicht aandacht door regelmatig mee te werken aan sociale acties (slaapzakken inzamelen voor Lesbos, doneren van goederen aan verschillende instellingen etc). Op de website staat bijvoorbeeld een lijst met goede doelen die wij ondersteunen en we schakelen regelmatig de media in als we ergens aan mee werken.

Restore kringloop wil graag door een student van de WUR laten onderzoeken hoe de beeldvormig rond het bedrijf precies vorm krijgt en waar de kansen en uitdagingen liggen rond het vormgeven van een imago dat ons past. De exacte invulling van deze stage / MSc thesis opdracht wordt in overleg bepaald.

Organisation: Restore Kringloop
Website: www.restorekringloop.nl
Start and duration: z.s.m.
Language requirements: Dutch