Studentinformatie

In galop over de hei

Werd jouw aandacht getrokken door het woordje galop? Dan ben je waarschijnlijk een van de velen die er naar uit kijkt om te gaan studeren, maar tegelijkertijd ook opziet tegen het moeten missen van je sport, passie of grote liefde (afhankelijk van hoe sterk het paardenvirus heeft toegeslagen). Goed nieuws, je hebt in Wageningen voldoende mogelijkheden om met paarden bezig te zijn of je paard mee te nemen!

De omgeving van Wageningen leent zich perfect voor de recreatieve paardensport. Binnen een halfuurtje ben je op de Ginkelse heide en je kunt via het bos vrijwel direct doorrijden naar de Veluwe. De vele maneges en ruitersportcentra in de omgeving bieden mogelijkheden voor de beoefening van de wedstrijdpaardensport. Ook voor studenten van de universiteit zijn er mogelijkheden om je hobby voort te zetten, met of zonder paard. Er zijn twee paardensport verenigingen verbonden aan de universiteit: Hipac voor het paardrijden en De Paardengroep voor de mensport en de klassieke rijkunst.

Hipac is de studentenpaardrijvereniging van Wageningen. De vereniging bezit zelf geen paarden, maar organiseert tegen gereduceerd tarief lessen op een manege iets buiten Wageningen. De vereniging organiseert verschillende uitjes, workshops en ritten en doet geregeld mee aan studentenwedstrijden. Bij deze wedstrijden ontmoeten ruiters uit verschillende studentensteden elkaar en nemen het tegen elkaar op in dressuur en springwedstrijden. De grootste uitdaging: de ruiters rijden op voor hun onbekende paarden. De wedstrijden worden afgesloten met een knallend feest!

De Paardengroep is de vereniging die de vijf paarden van de universiteit in beweging houdt. Je kunt lid worden via twee wegen: de mencursus en de cursus ’introductie in de klassieke rijkunst’. Alhoewel de mensport minder bekend en populair is dan het gewone paardrijden, is het minstens zo leuk en gezellig. De mencursus die je bij deze vereniging volgt, wordt afgesloten met een officieel examen voor het koetsiersbewijs. Ook leden die al een koetsiersbewijs hebben of een eigen aanspanning hebben kunnen lid worden. Zij kunnen dan meedoen met workshops, pionnenproeven, een vakantieweek in Oenkerk of verschillende dagtochten. De klassieke rijkunst is een manier van trainen en paardrijden die in opkomst is in deze regio en ook in Nederland. De Paardengroep heeft deze manier gekozen omdat ze met 5 paarden graag zo consequent en paardvriendelijk mogelijk willen paardrijden.

Ten slotte nemen veel studenten hun paard mee naar Wageningen en vinden een plekje in de verschillende pensionstallen of op de verschillende ‘paardenweides’ die hier te vinden zijn. Via de netwerken van Hipac of de Paardengroep kun je hierover advies inwinnen. Je hoeft je paard of je hobby dus niet te missen in Wageningen! - Doutzen