Stage

Ketenaanpak overgewicht bij kinderen in 's-Hertogenbosch

Wij zoeken een stagiair(e) voor het onderzoek naar de ketenaanpak overgewicht die begin september 2019 kan starten.

De GGD Hart voor Brabant

Als GGD Hart voor Brabant hebben we hart voor de inwoners in onze regio. De veranderingen in onze omgeving vragen een andere manier van werken. We willen buiten gebaande paden treden. Voor onze inwoners en klanten oplossingen bedenken die echt een toegevoegde waarde hebben. We willen dat onze burgers zelfstandig en vanuit eigen kracht de uitdagingen in hun leven aangaan.

Wat ga je doen?

Tijdens je stage lever je een bijdrage aan het onderzoek naar de ketenaanpak overgewicht.

In s-Hertogenbosch is een vernieuwende, preventieve ketenaanpak voor kinderen met overgewicht ontwikkeld en deze wordt gemplementeerd in drie wijken. Zie ook de volgende website: https://www.proeftuinovergewichtdenbosch.nl/.

Deze nieuwe aanpak benadrukt het versterken van de zelfredzaamheid van het gezin en is gebaseerd op stepped and matched care principes. Jeugdverpleegkundigen spelen een centrale rol in het lokale, multidisciplinaire netwerk. Zij nemen een brede anamnese af, waarbij verder wordt gekeken dan de kilos en onderhoudende en beschermende factoren van overgewicht worden besproken. Samen met ouders wordt een plan van aanpak opgesteld. In het onderzoek evalueren we de implementatie, het proces en de effectiviteit van de ketenaanpak.

De implementatie van de ketenaanpak overgewicht bij kinderen wordt gevalueerd door middel van interviews met professionals en ouders van 4-12 jarige kinderen met overgewicht die deelnemen in de ketenaanpak. Met de interviews achterhalen we in hoeverre de essentile aspecten van de nieuwe aanpak door de jeugdverpleegkundigen worden toegepast. Ook kijken we welke factoren (zoals kennis en ervaring van de professional) hierop van invloed zijn. Daarnaast evalueren we de effectiviteit van de ketenaanpak. Gedurende n jaar begeleiding door de jeugdgezondheidszorg (JGZ) worden kinderen met overgewicht in s-Hertogenbosch vergeleken met kinderen van buiten s-Hertogenbosch die de gangbare zorg ontvangen. De ouders van deze kinderen vullen bij de intake, na drie maanden en na een jaar een digitale vragenlijst in. De belangrijkste uitkomstmaten van het effectonderzoek zijn kwaliteit van leven van het kind, BMI-SDS, psychosociale problemen van het kind en zelfredzaamheid van de ouders.

Wat houdt de stage in?

• Je ondersteunt bij de uitvoering van interviews met ouders en kinderen met overgewicht in ’s-Hertogenbosch (te plannen vanaf september 2019).
  • Je verwerkt en analyseert de interviews.
  • Je ondersteunt bij de verzameling van gegevens over het bereik van de ketenaanpak overgewicht in ’s-Hertogenbosch op scholen, bij huisartsen en bij de jeugdgezondheidszorg
  • Je hebt (telefonisch) contact met ouders
  • Je verstuurt digitale vragenlijsten en helpt ouders zo nodig bij het invullen van digitale vragenlijsten.
  • Je schrijft een wetenschappelijk verslag wat de basis kan vormen voor een wetenschappelijk artikel.

Wie zoeken wij?

• Een WO master student in een vakgebied gerelateerd aan het onderzoek, bijvoorbeeld gezondheidswetenschappen, voeding en gezondheid, geneeskunde etc.
  • Je bent bij voorkeur 6 maanden (of langer) beschikbaar. Start van de stage begin september 2019. Kortere stage vanaf 3 maanden is bespreekbaar.
  • 24-40 uur per week
  • Je bent zelfstandig, proactief en communicatief vaardig.
  • Je bent flexibel inzetbaar voor werkzaamheden op verschillende locaties in de regio ’s-Hertogenbosch en in Tilburg.
  • Je spreekt goed Nederlands (Turks of Arabisch spreken is daarnaast zeer welkom).

Wat wij jou bieden

Een leerzame werkplek bij een praktijkgericht (promotie)onderzoek. Je maakt kennis met de werkzaamheden van de jeugdgezondheidszorg (JGZ) en de begeleiding van kinderen met overgewicht door jeugdverpleegkundigen en jeugdartsen op het consultatiebureau en door ketenpartners. Het onderzoek wordt uitgevoerd door Tranzo, academische werkplaats publieke gezondheid, Tilburg University, de GGD Hart voor Brabant en het Jeroen Bosch Ziekenhuis. Je werkplek is bij de GGD Hart voor Brabant in s-Hertogenbosch en bij Tranzo in Tilburg. Je ontvangt een stagevergoeding van 241,65 bruto per maand op basis van 36 uur per week.