Leuk vak - Met ons idee wonnen we de uitdaging

Student Dorine mocht meedoen aan een studentencompetitie met als thema ’Healthy Planet’. Ze won met haar team de eerste ‘challenge’.

“In het Gelderse dorpje Hellouw wordt een biovergister gebouwd om de welvaart in het dorp te vergroten. Onze opdracht was om een visie te ontwikkeling op de biovergister gekoppeld aan de omgeving en gemeenschap.”

“Twee dagen lang werkten we aan een oplossing. Iedereen in ons team had een andere achtergrond (technisch, grafisch, sociaal, economisch), waardoor we onze krachten konden bundelen en tot een mooie uitkomst kwamen.”

“We bedachten de ‘cycleroute’, een fietspad langs de biovergister, leveranciers van mest en groenafval, gebruikers van de producten (warmte, biogas) van de vergister en andere bijdragers. Op die manier wordt de economie en maatschappij gestimuleerd: er komt meer recreatie, en ook werkgelegenheid, educatie, aandacht voor regionaal voedsel en milieubewustzijn. We wilden met ons idee een voorbeeld zijn voor andere gemeenschappen op het gebied van duurzame plattelandsontwikkeling.”

“Met ons plan hebben we deze challenge gewonnen! Het was ontzettend leerzaam om met mensen van zoveel verschillende disciplines samen te werken. En ik heb de kennis van mijn studie kunnen toepassen op een mooi project. Het was een heel leuke, interessante en nuttige ervaring!”