Masterclasses Studyskills 2023-2024

Je zit heel veel met je hoofd in de boeken. Of niet... Soms kun je je gewoon niet concentreren. Of je stelt je studie (weer) uit tot morgen.

Kun je wel wat een boost gebruiken? Schrijf je dan in voor de masterclasses van onderwijspsycholoog dr. Martijn van der Spoel. In zijn inspirerende masterclasses belicht hij veelvoorkomende obstakels in je studie. Daarnaast leer je welke vaardigheden en tools je kunt inzetten om deze te overwinnen.

Meer leren over studievaardigheden?

Wil jij meer leren over specifieke studievaardigheden? Schrijf je dan in voor de masterclasses over 'Motivatie', 'Uitstelgedrag', 'Focus', 'Geheugen', 'Groei Mindset' en 'Notities Maken' en 'Doelen stellen'.

De lezingen zijn een vervolg op Van Der Spoels' masterclass "Effectief studeren" voor 1e jaars BSc-studenten aan het begin van het studiejaar. Deze masterclasses zijn toegankelijk voor alle WUR-studenten! Schrijf je vooral in, hoewel spontaan deelnemen ook mogelijk is.

Masterclasses - dr. Martijn van der Spoel

• De masterclasses worden gepland in P2 en P4/P5 van het collegejaar;
  • Elk onderwerp komt jaarlijks 2 x aan bod;
  • Per datum worden 3 masterclasses georganiseerd: in de lunch, rond ca 17 uur en om 19 uur;
  • De masterclasses worden op de Campus gegeven en duren ca. 5 kwartier;
  • Er worden geen opnames gemaakt en geen presentaties gedeeld:
    Volgens Martijn van de Spoel ligt de meerwaarde actieve - live - deelname.
De volgende masterclasses worden gepland op 14 & 15 April 2024
Topic Datum Tijd Locatie
Focus 15 April 2024 12:30-13:45h Forum B0314
Motivation 15 April 2024 17:00-18:15h Orion B0315
Memory 15 April 2024 19:00-20:15h Forum B0435
Procrastination 16 April 2024 12:30-13:45h Orion B3016
Growth Mindset 16 April 2024 17:00-18:15h Forum B0313
Note-Taking 16 April 2024 19:00-20:15h Forum B0435

Memory

'Hoe kan ik mezelf helpen om meer te onthouden?'
Onderzoek wijst uit dat er verschillende technieken zijn om je geheugen te verbeteren. Deze sessie gaat over deze verschillende technieken en bespreekt hoe je ze in praktijk kunt brengen.

Procrastination

'Dit doe ik morgen wel'.
Wil je begrijpen waarom je je taken altijd uitstelt? Waar dit gedrag vandaan komt en wat je kunt doen om te veranderen? Deze sessie richt zich op het 'waarom' achter jouw uitstelgedrag en op het 'hoe' je jezelf kunt trainen om andere beslissingen te nemen en daardoor effectiever met je tijd om te gaan.

Target Setting

Hoe doelgericht intentioneel ben jij als persoon en als student aan de WUR?
Jouw doelen laten niet alleen zien welk resultaat je nastreeft, ze maken ook zichtbaar wat je nog moet doen (tijd / inzet) om ze te bereiken. Deze sessie focust op het 'waarom' en 'hoe' van de methoden die je kunt gebruiken om je doelen te bereiken.

Focus

Je wordt niet geboren met focus. Het is een vaardigheid die je ontwikkelt, iets dat je aanleert. We kijken naar de redenen die ervoor zorgen dat je het moeilijk vindt je te concentreren en ook naar technieken om te leren je beter te concentreren.

Growth Mindset

De Growth Mindset is een term van de psychologe Carol Dweck. Zij onderzoekt hoe ons denken ons vermogen beïnvloedt om te blijven veranderen in nieuwe en uitdagende situaties. De manier hoe jij kijkt naar je vaardigheiden en talenten bepaalt voor een groot deel je ontwikkeling. Zij noemt als voorbeeld 'The power of Yet': Kun je iets niet, of kun je het nóg niet. Het eerste beperkt, het tweede geeft ruimte voor groei. In deze sessie wordt gekeken naar wat zij heeft gevonden en hoe je dit kunt toepassen.

Motivation

In mijn coachingsessies met studenten van de WUR krijg ik vaak vragen over motivatie. Vragen als; "Hoe kan ik mijn motivatie vergroten?", "Ik weet niet hoe het komt maar ik voel me minder gemotiveerd, wat moet ik doen?", of "Waarom is het moeilijk om mijn studieroutine op te pakken?". Deze sessie gaat in op het begrip motivatie in groter perspectief en hoe je jezelf kunt beïnvloeden om gemotiveerder te worden.

Note taking

De aantekeningen die je tijdens colleges maakt zijn belangrijke bouwstenen in het gehele proces van een 'Active Learner'. Bijvoorbeeld, we merken dat mensen die aantekeningen maken meer gefocust zijn tijdens college. Daarnaast zijn je aantekeningen een belangrijke basis om ze op een later moment te bekijken ter voorbreiding op een tentamen, enz.

Onnodig te zeggen dat de structuur en helderheid van je aantekeningen van grote invloed zijn op de effectiviteit ervan. In deze masterclass leer je de techniek achter het maken van succesvolle aantekeningen en hoe ze vervolgens te gebruiken in je studie bij WUR.