Impact story

Online apps vergroten bewustwording risico’s van teken

Een teek lijkt op een onschuldig spinnetje, maar sommige van die bloedzuigertjes maken mensen ernstig ziek. Dankzij de online applicaties tekenradar en Teken-Alert, ontwikkeld door Wageningen University & Research, zijn burgers zich meer bewust van teken en hun risico’s. En dat is belangrijk, want hoe eerder de teek en de ziekte worden opgemerkt, hoe beter de behandeling aanslaat.

Opmars ziekteverwekkers

In 2017 liepen mensen in Nederland naar schatting 1,5 miljoen tekenbeten op. Dat gebeurde niet alleen in het bos, maar ook in stadsparken en de achtertuin. Volgens bioloog Arnold van Vliet van Wageningen University & Research is het grootste probleem is dat een deel van die teken ziekteverwekkers bij zich draagt. Het bekendste voorbeeld is de Borrelia-bacterie: de veroorzaker van de ziekte van Lyme. Bovendien maakt de hyalommateek, ook wel reuzenteek genoemd, zijn opmars in Nederland. Hoewel de kans dat je hem tegenkomt verwaarloosbaar klein is, draagt deze teek weer andere ziekteverwekkers met zich mee, waaronder het krim-congovirus.

Online meldpunt

Wageningse onderzoekers richtten in 2012, samen met het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), een meldpunt voor tekenbeten op: tekenradar.nl. Jaarlijks komen daar negenduizend meldingen van tekenbeten binnen. Zo houden wetenschappers bij hoeveel mensen een tekenbeet oplopen en waar dat gebeurt. Initiatiefnemer Arnold van Vliet geeft aan dat dankzij de hulp van burgers we nu weten dat een derde van de tekenbeten wordt opgelopen in de tuin.

Zo laat de online applicatie zien waar mensen de ziekte van Lyme oplopen. Tekenradar deelt de kennis over teken om besmettingen met Lyme via de Borrelia-bacterie zoveel mogelijk te voorkomen of tijdig te signaleren. Ook ontwikkelde WUR Teken-Alert binnen de online applicatie Nature Today. Teken-Alert maakt een dagelijkse schatting van de kans op een tekenbeet op basis van omgevingsfactoren zoals vochtigheid en temperatuur. Van Vliet is er van overtuigd dat er minder mensen ziek geworden zijn omdat er continue aandacht is voor het tekenprobleem, zowel via de tekenradar en Teken-Alert als via andere media.

De tekenradar applicatie