Use case

Taste-it

De afdeling Consumer Research van Wageningen Food & Biobased Research heeft eind augustus de Taste-it studie uitgevoerd. Het doel van dit onderzoek is om inzicht te krijgen in de waarneming en waardering van verschillende plantaardige voedingsproducten.

Onderzoeksopzet

Tijdens het onderzoek kwamen de deelnemers eenmalig voor een testsessie (van ca. 60 minuten) naar de campus. Gedurende de testsessie zat de deelnemer voor een computermonitor en beoordeelde 8 verschillende producten op een aantal aspecten. De test bestond uit twee delen. In het eerste deel ontving de deelnemer één voor één producten, en beantwoorde hij/zij een aantal stellingen over de producten zonder deze te proeven. In het tweede deel werden dezelfde producten geproefd en nogmaals beoordeeld. Tijdens het bestuderen en het proeven van de producten registreerde een webcam de gezichtsuitdrukkingen.

In deze studie zijn 4 plantaardige vleesvervangers en 4 zuivelvervangers bestudeerd, geproefd en beoordeeld. Tijdens de test hebben alle deelnemers dezelfde producten beoordeeld, maar de productbeschrijvingen waren niet voor iedereen hetzelfde: zo werd bijvoorbeeld een bepaald product voor de helft van u “vegetarische stukjes" genoemd, terwijl dit product voor de andere helft van de groep “vegetarische kipstukjes" werd genoemd. Hiermee willen we onderzoeken wat productnamen die verwijzen naar een dierlijk ingrediënt/product doet met uw verwachtingen over vlees-/ en zuivelvervangers, en met uw smaakbeleving.

Onze onderzoeken

Mocht u interesse hebben in deelname aan een onderzoek, kijk dan eens op de pagina deelnemers gezocht.