Use case

Proteos - bepalen van eiwit verteerbaarheid in de voeding van mensen

Bepalen van eiwit verteerbaarheid in de voeding van mensen. Eiwit in voeding heeft niet allemaal dezelfde samenstelling en dus niet dezelfde kwaliteit. De kwaliteit van een eiwitbron hangt samen met hoe goed het verteerd kan worden door het lichaam en daarna ingezet kan worden voor de instandhouding van het lichaam. Daarom is het belangrijk om voor verschillende soorten bronnen van eiwit de kwaliteit te bepalen. Helaas is de verteerbaarheid van veel eiwitten nog niet bekend Het doel van deze studie is de verteerbaarheid van eiwit in een voedingsmiddel bepalen. We kijken hierbij naar een maiseiwit en melkeiwit. Het onderzoek bestaat uit 6 testdagen van ongeveer 10 uur. Het onderzoek wordt voorafgegaan door een informatiebijeenkomst en keuring. Voor deze studie zijn wij op zoek naar 8 personen (zowel mannen als vrouwen).

U komt in aanmerking voor deelname aan dit onderzoek wanneer u:

• Uw eindstandig ileostoma (dunne darm stoma) functioneert goed zonder complicaties
  • Tussen de 18 en de 60 jaar oud
  • Een BMI heeft van 18,5 - 27 kg/m2.(BMI check)
  • U hebt afgelopen 2 weken geen dieet gevolgd
  • U gebruikt geen drugs
  • U drinkt niet meer dan 14 glazen alcohol per week
  • U hebt geen intolerantie, allergie of bezwaar tegen het eten van melk of mais
  • U bent de afgelopen 12 maanden niet zwanger geweest en bent dit ook niet van plan tijdens het onderzoek
  • U geeft geen borstvoeding
  • U hebt geen nierproblemen, diabetes (suikerziekte) of coeliakie (glutenintolerantie)
  • U doet niet mee aan een ander wetenschappelijk onderzoek van de afdeling Humane Voeding van de Wageningen Universiteit (afgezien van EetMeetWeet)

Wat wordt er van u verwacht?

Voorafgaand aan het onderzoek, komt u 1x naar een bijeenkomst op de universiteit (duur 1 uur) om te bepalen of u in aanmerking komt voor deelname.

• krijgt u extra informatie over het onderzoek, inclusief de ruimte om vragen te stellen
  • krijgt u, als u zich direct aan wilt melden, een toestemmingsverklaring een paar korte vragenlijsten om in te vullen en te ondertekenen. Ook wordt dan uw lengte en gewicht gemeten. Indien u zich later aanmeldt, zullen we een nieuwe afspraak maken voor het ondertekenen van de toestemmingsverklaring, het invullen van de vragenlijsten en het meten van uw lengte en gewicht.

Bij deelname aan het onderzoek:

• komt u 6x nuchter naar de universiteit voor een testdag, hierbij
  • eet u een biscuit met een drankje
  • wordt uw ileostoma zak om de 2 tot 3 uur geleegd, totaal 9 uur lang
  • blijft u gedurende die 9 uur nuchter, behalve wat water/thee/koffie/fris
  • krijgt u een maaltijd na afloop

Wat staat er voor u tegenover?

• Een financiële vergoeding van € 500,- (excl reiskosten)
  • U levert een belangrijke bijdrage aan wetenschappelijk onderzoek

Meedoen aan dit onderzoek? Dat kan!

Bent u geïnteresseerd in deelname aan Proteos en wilt u er meer over weten? Lees dan onze informatiebrochure voor een uitgebreide omschrijving van het onderzoek.

Wilt u zich aanmelden of hebt u vragen, neem dan contact op met het onderzoeksteam:

Koen Manusama E-mail: proteos@wur.nl Tel: 0317 48 48 64

Reacties bij voorkeur per e-mail, vermeld wel uw telefoonnummer zodat we u terug kunnen bellen.