Impact story

Sociale media helpen om toeristenstromen in overvolle steden in kaart te brengen

Toerisme is altijd beschouwd als winstgevende activiteit. ‘Overtoerisme’ kan echter problemen veroorzaken, zoals files op smalle wegen. Daarnaast kan het voorkomen dat niet voldaan wordt aan de behoeften van lokale huurders van woningen vanwege de vraag naar vakantiewoningen. Verder zijn toeristen vanwege de drukte wellicht niet in staat bezienswaardigheden te bezoeken en te bekijken. Daarom moeten innovatieve oplossingen worden ontwikkeld om deze toeristenstromen aan te pakken en te beheren.

Motivatie

Amsterdam staat bekend om zijn grachten, die op de Werelderfgoedlijst staan, zijn smalle straatjes en het netwerk van steegjes op de Wallen. Amsterdam heeft een groeiend probleem met toerisme. Te veel mensen bezoeken dezelfde bezienswaardigheden en nemen dezelfde route naar deze bezienswaardigheden. Het aantal overnachtingen in hotels is gestegen van iets meer dan acht miljoen in 2006 tot veertien miljoen in 2016. Zeven jaar op rij heeft een recordaantal mensen het Anne Frank Huis bezocht. Het aantal bezoekers steeg tot bijna 1,3 miljoen in 2017. Elk weekend wordt de stad overspoeld door buitenlanders in stripclubs en bars waar het gebruik van marihuana is toegestaan. Amsterdam moet aanpassingen maken in het beheer van het toerisme in een poging aantrekkelijk te blijven voor bezoekers en bewoners.

Oplossing

Op foto’s op Flickr is precies te zien hoe toeristen zich door een stad bewegen. Tussen 2005 en 2014 zijn drie miljoen foto’s van Nederland geüpload naar Flickr, waaronder ongeveer een half miljoen van Amsterdam. Er zijn slimme clusteringalgoritmen gebruikt om patronen in de massa foto's te vinden. Natuurlijk zijn er de gebruikelijke bezienswaardigheden, met de Dam als de meest gefotografeerde plek, maar de gigantische letters van I Amsterdam voor het Rijksmuseum waren ook populair. Nog een knap staaltje computerwerk liet zien welke routes de toeristen hebben genomen. Er zijn veel plaatsen waar weinig of geen toeristen komen.

Wageningen University & Research heeft deze activiteiten uitgevoerd in samenwerking met het AMS Institute.

Foto’s laten een spoor van kruimels in de stad achter

Impact en toekomstperspectief

Amsterdam had al gegevens over museumbezoeken en bezoekers van het Centraal Station. Met deze gegevens is echter informatie toegevoegd over de openbare ruimte, zoals pleinen en pittoreske steegjes. Op basis van deze informatie heeft de stad een goede indruk gekregen van welke routes het populairst zijn en misschien overvol, en welke plaatsen minder bezocht worden. Met promotiemateriaal en -activiteiten kan een betere spreiding bevorderd worden.

Afbeelding: Sander van der Drift