Stage

Stage: Impact meten lespakket Kromkommer

Achtergrond informatie:

Kromkommer is in 2012 opgericht met de missie om kromme groenten en fruit te redden. Zo’n 10% van het groente en fruit wordt namelijk verspild omdat het niet mooi genoeg is, terwijl er met de smaak of kwaliteit niets mis is. Dat is toch krom? Kromkommer wil dat al het groente en fruit gelijk behandeld wordt. Want hartjestomaten, tweebeenpenen en kromme komkommers verdienen ook een plekje in het schap én op ons bord. Op allerlei manieren zorgt Kromkommer ervoor dat krom het nieuwe recht wordt. Met creatieve campagnes, politieke lobby, een Krommunity, het kromme groente en fruit speelgoed, het kinderboek Meneer Tweebeenpeen en nu dus ook met een lespakket.

De opdracht:

Kromkommer ontwikkelt momenteel samen met het WKUU (Wetenschapsknooppunt Universiteit Utrecht) een lespakket voor kinderen van groep 5 en 6 van de basisschool. Het doel van dit programma is om de kwaliteitsperceptie van groente en fruit te veranderen en de bewustwording van voedselverspilling te vergroten. Het stimuleert kinderen om zelf kritisch na te denken, vragen te stellen en kleine onderzoekjes te doen. Dit is de methode van het onderzoekend en ontwerpend leren waar het WKUU sterk in is.

Het lespakket heet ‘Red de Krommies en heeft de vorm van een spel waarin kinderen in teams opdrachten uitvoeren. Zo ontdekken ze bijvoorbeeld waarom kromme groente en fruit worden verspild. De opdrachten moeten binnen een bepaalde tijd worden afgerond, anders belandt de kromme groente en fruit in de prullenbak.

Voor de ontwikkeling van het lesprogramma is het spel getest op 2 Utrechtse basisscholen. Het lespakket wordt binnenkort geïmplementeerd en dus beschikbaar worden voor basisscholen. Tijdens deze implementatie willen we de impact van het lespakket meten. Wat hebben de kinderen geleerd en wat voor effect heeft dit op hun gedrag? Met deze kennis kunnen we het lespakket zo nodig verbeteren en de impact communiceren met onze stakeholders.

Naast het onderzoeken van de impact willen we het lespakket ook op de kaart zetten om zo veel mogelijk kinderen kennis te laten maken met kromme groente en fruit. Hiervoor ga je helpen met  marketing- en sales activiteiten.

We zoeken:

  • Een Master student Communication, Health and Life Sciences (MCH) of Nutrition and Health.
  • Je bent zelfstandig en daadkrachtig.
  • Je legt makkelijk contact met nieuwe organisaties/ mensen.
  • Je hebt affiniteit met de missie van Kromkommer en bent gek op kromme groente.

Begin:

Vanaf October 2020 (of later)

Contact persoon:

Suzanne Op ’t Landt

suzanne@kromkommer.com

https://reddekrommies.nl/