Stage

Stageopdracht Trimbos-instituut - EXPLORE onderzoek

Wil jij meedraaien in een landelijk onderzoek naar het middelengebruik van jongeren in de residentiële jeugdzorg en justitiële jeugdinrichtingen? Lees dan snel verder over de stageplek die het Trimbos-instituut aanbiedt!

Periode

Bij voorkeur: september 2020 – januari 2021 (minimaal 3 dagen in de week). Mocht een student in een kortere periode 4 of 5 dagen in de week stage willen lopen, dan kan dat eventueel in overleg.

Utrecht

Organisatie

Het Trimbos-instituut is een onafhankelijk kennisinstituut voor alcohol, tabak, drugs en mentale gezondheid. Je komt te werken in het team EpiDEM: Epidemiologie, Data, Evaluatie & Monitoring.

Het onderzoeksproject

Het Trimbos-instituut voert in het najaar van 2020 het EXPLORE onderzoek uit. Het doel van dit onderzoek is om het middelengebruik (alcohol, roken en drugs) van jongeren in de residentiële jeugdzorg (RJZ) en justitiële jeugdinrichtingen (JJI’s) in kaart te brengen. Jongeren in de RJZ en JJI’s lijken een extra kwetsbare groep voor vroeg en riskant middelengebruik en het ontwikkelen van verslavingsproblematiek. Daarom heeft in 2008 voor het eerst binnen deze instellingen een landelijk onderzoek naar roken, drinken en drugsgebruik plaatsgevonden. Na ruim 10 jaar is het tijd om deze studie te herhalen. De resultaten van dit onderzoek kunnen helpen om instellingen beter te ondersteunen, bijvoorbeeld door het ontwikkelen van passende preventieprogramma’s. Ga voor meer informatie naar www.trimbos.nl/explore.

Omschrijving stage-activiteiten

-Helpen met de werving van instellingen

-Voorbereiden van een training voor onderzoeksassistenten die helpen bij de dataverzameling

-Afnemen van de vragenlijsten in de RJZ en JJI’s

-Mede-aanspreekpunt zijn voor onderzoeksassistenten

-Het opschonen en van de vergaarde data

-Naast het organisatorische werk kun je op bestaande data een Nederlandstalig artikel of factsheet schrijven over een actueel thema op het gebied van jongeren en risicogedrag (bijvoorbeeld gebruik van Ritalin, mediagebruik, middelengebruik en gamen). Het onderwerp zullen we in overleg met jou vaststellen.

-Meedraaien in het onderzoeksteam en de afdeling EpiDEM

Voor wie?

Wij zijn op zoek naar masterstudenten (bij voorkeur of anders laatstejaars bachelorstudenten) die:

-zorgvuldig kunnen werken

-flexibel, enthousiast, proactief en communicatief zeer vaardig zijn

-goed kunnen schrijven, dat wil zeggen in helder en compact Nederlands

-goede kennis hebben van Office (Word, Excel en indien mogelijk Access)

Stagevergoeding

Solliciteren

Ben je geïnteresseerd? Stuur dan vóór 20 juli je sollicitatiebrief en je cv naar Tessa Scheffers-van Schayck (explore@trimbos.nl).