Studenten vertellen: Voeding en Healthy Ageing in Noordoost Friesland

In januari 2015 deden 7 master studenten van Wageningen University & Research onderzoek naar de invloed van voeding op gezond oud worden in opdracht van kopgroep ANNO Europa (Agenda Netwerk Noordoost Europa). Twee studenten delen hun ervaringen.

Deze opdracht was onderdeel van het vak Academic Consultancy Training, waarin studenten van verschillende opleidingen en nationaliteiten werken aan een multidisciplinaire opdracht. De opdracht hield in: Het opstellen van verschillende regionale strategieën om de bevolking gezondere voeding te laten eten, bij voorkeur door middel van het stimuleren van de regionale economie.

Lian Beijers (master student Biologie) en Thomas Sassen (master student Nutrition and Health) waren onderdeel van het 7-koppige studententeam. Lian heeft deze periode als heel leuk en leerzaam heeft ervaren. "In eerste instantie had ik de opdracht uitgekozen omdat mijn expertise ligt op het gebied van neurobiologie, waardoor ik in aanraking ben gekomen met het verband tussen voeding (vitamine D) en bijvoorbeeld vergeetachtigheid. Gedurende het formuleren van de onderzoeksvraag bleek dat de opdracht zich meer richtte op de bevolking als geheel en niet zo zeer alleen ouderen. Maar dat was geen probleem, want ik vind het ook leuk om nieuwe informatie tot me te nemen."

De eindpresentatie gaf veel voldoening, na weken werken kun je met trots je eindresultaat presenteren
Thomas Sassen, Master student Nutrition and Health

Thomas geeft aan dat hij het vooral inspirerend vond om meer te leren over marketing omdat dit toch in mindere mate aanwezig is in zijn eigen opleiding. "In de praktijk ben ik vooral bezig met wat gezond eten is, maar je moet dit natuurlijk ook aan de man kunnen brengen." Daarnaast geeft hij aan dat het belangrijk is om op dezelfde lijn te blijven met je opdrachtgever. "Je voert voor hen het onderzoek uit, dus het is belangrijk dat je erachter komt wat zij daadwerkelijk willen weten."

Beide studenten beamen dat dit project heeft bijgedragen in de voorbereiding op hun toekomstige carrière. Thomas: "Ik heb een beter beeld gekregen van de gang van zaken binnen overheidsinstanties. Daarnaast heb ik veel geleerd over samenwerken en verschillende persoonlijkheden binnen een groep."

Dit studententeam deed een vervolgonderzoek naar aanleiding van een in september 2014 uitgevoerd verkenningsoderzoek. Het verkenningsonderzoek ging over de ontwikkeling van een programma en een agenda om te kijken hoe Healthy Ageing te implementeren in Noordoost Friesland.