Uw kind is een echte wetenschapper!

Jenneke Heising, een echte wetenschapper van Wageningen UR, heeft alle groepen van het basisonderwijs uitgedaagd om tijdens de Kinderboekenweek (7-18 okt) mee te helpen aan een onderzoek over eten.
Het thema van de Kinderboekenweek 2015 is ‘Raar maar waar’; natuur, wetenschap en techniek.

De onderbouwleerlingen konden meedoen aan een wedstrijd voor het leukste eten van de toekomst. Ze tekenden hun idee op de daarvoor ontworpen kleurplaat of ze knutselden iets en maakten daar een foto van. De leerling met het leukste idee wint het kinderboek Bramenjam of 365 x wetenschap. Bekijk de instructievideo van Jenneke, de kleurplaat en de handleiding!

In de bovenbouw hebben de kinderen, als echte wetenschappers, onderzocht hoe je kunt voorkomen dat een banaan bruin wordt. Wilt u weten hoe zij dit gedaan hebben? Bekijk dan de instructievideo van Jenneke, de proefhandleiding en de uitlegvideo.

Nieuwsgierig?

De onderzoekers van Wageningen UR bestuderen alles wat met eten te maken heeft: smaak, gezondheid, verpakkingen en allergieën bijvoorbeeld. Wilt u meer weten over de nieuwste ontwikkelingen? Bekijk dan het dossier Voedselinnovaties.

Onderzoek naar kinderen en eten

Andere proefjes met wetenschap en eten

Kijk voor meer ideeën in het Smaaklessen online Inspiratieboek.