Impact story

Meer voedsel door efficiëntere fotosynthese

Sommige planten benutten zonlicht beter om te groeien dan andere. Experts van Wageningen University & Research onderzoeken hoe we andere gewassen net zo efficiënt kunnen maken. Want zo produceren we met minder landbouwgrond toch voldoende voedsel voor de groeiende wereldbevolking.

Hij groeit als kool. Die uitdrukking is er niet voor niets. Bij sommige koolachtige planten verloopt de fotosynthese - de omzetting van zonlicht in energie - veel efficiënter dan bij andere planten. Eén soort, afkomstig uit het Middellandse Zeegebied, benut vrijwel al het licht dat op de bladeren valt voor fotosynthese, terwijl de meeste gewassen blijven steken op 60% van de maximale lichtintensiteit. Ook sommige woestijnplanten en snelgroeiende onkruiden weten als geen ander hoe ze zonlicht omtoveren in energie.

Natuurlijke variatie

Experts van Wageningen University & Research ontdekten tien jaar geleden dat er ook binnen één plantensoort exemplaren zijn met een efficiënte fotosynthese en exemplaren die het minder goed doen. Die natuurlijke genetische variatie zetten ze in om de opbrengst van voedselgewassen te verhogen. Dat doen ze samen met wetenschappers en bedrijven uit de hele wereld en met financiering van NWO, TKI Agri & Food en de Europese Unie. Ze bestuderen processen betrokken bij de fotosynthese tot in het kleinste detail en proberen deze te beïnvloeden.

Met succes. Zo hebben Wageningse onderzoekers begin 2020 laten zien dat ze de bladgroenkorrels in de zandraket (Arabidopsis thaliana), een plantje dat wijd verspreid is in Europa, kunnen vervangen door die van een exemplaar dat sneller groeit; dit zonder het erfelijk materiaal van de plant te veranderen. Het type bladgroenkorrels is van grote invloed op de fotosynthese en daarmee op de groei van planten.

Als het aan Wageningen University & Research ligt, weten we binnen tien jaar hoe we de efficiëntie van de fotosynthese in voedselgewassen kunnen met een factor 1,5 tot 2. Met deze kennis kan de voedselproductie vergroot worden zonder dat er meer areaal nodig is. Het kan een grote bijdrage leveren aan voedselzekerheid voor de groeiende wereldbevolking. Wilt u meer weten, zie de links en / of neem contact op met onze experts.