Impact story

Vaatwastabletten uit bietenpulp

Van cosmetica tot luiers, verf en plastic: polyacrylaten zitten in allerlei producten, maar zijn schadelijk voor het milieu. Wageningen University & Research (WUR) ontwikkelt groene alternatieven uit biomassa, zoals vaatwastabletten uit bietenpulp.

Chemische fabrieken produceren jaarlijks een slordige 10-15 miljoen ton aan polyacrylaten om te verwerken in vaatwastabletten, cosmetica, luiers, verf, lijm en plastic. Fabrikanten kunnen deze stoffen zo ongeveer elke eigenschap meegeven die ze maar willen – van een hoge vochtabsorptie tot het vermogen water te ontharden of een mooie muurverf te vormen.

Nadeel is dat polyacrylaten gemaakt worden van aardolie, een fossiele grondstof. De productie ervan brengt een flinke uitstoot van het broeikasgas CO2 met zich mee. Daar komt bij dat polyacrylaten na gebruik vaak in het milieu terechtkomen en zich daar ophopen. Denk aan resten schoonmaakmiddel in het riool of aan verfresten in de gootsteen. Reden genoeg om uit te kijken naar groene alternatieven.

Biomassa als grondstof

Chemici en biotechnologen van Wageningen University & Research maken die alternatieven uit biomassa. Ze ontwikkelen methoden om waardevolle grondstoffen te halen uit groenafval en bijproducten van de landbouw en voedselverwerkende industrie; grondstoffen die om te toveren zijn tot biopolymeren met handige toepassingen. Zo werken ze sinds 2017 samen met suikerbietenverwerker Cosun, vaatwasmiddelenproducent Dalli de Klok en chemicaliënleverancier Smit & Zoon aan een unieke methode om pectine te winnen uit bietenpulp. De pectine blijkt een goed alternatief voor polyacrylaten in vaatwastabletten en voor de chemische stoffen die gebruikt worden bij het kleuren van leer. Dalli de Klok en Smit & Zoon kunnen dankzij het project nog milieuvriendelijker gaan werken. En Cosun heeft uitzicht op een hoogwaardige bestemming voor een bijproduct dat normaal eindigt als laagwaardig veevoer of als biogas.

De methode om pectine uit bietenpulp te halen en de gewenste eigenschappen mee te geven bewijst dat polyacrylaten prima te vervangen zijn door een groen alternatief. Laten andere fabrikanten in de wereld zich inspireren door dit voorbeeld, dan ligt een jaarlijkse besparing van miljoenen tonnen aan CO2-uitstoot in het verschiet.