Impact story

Meer dan een eeuw het weer volgen: WUR en de geschiedenis van meteorologische waarnemingen

Wageningen Universiteit en Research viert in 2018 haar honderdste verjaardag. Al voor de oprichting van WUR als academische instelling werden de eerste weerobservaties geregistreerd, zoals dat in 1914 gebeurde met neerslag. Al snel werden zonnestraling en standaard meteorologische waarnemingen toegevoegd. WUR is een van de eerste instellingen in Europa die de koppeling registreert tussen landbouw en klimaat.

Weerstation De Veenkampen

De leerstoelgroep Meteorologie en Luchtkwaliteit beheert het weerstation De Veenkampen, waar de actuele weersomstandigheden en luchtkwaliteit worden gemonitord met de modernste technologie. Daarnaast worden ook unieke bodemeigenschappen gevolgd. Alle metingen zijn beschikbaar voor het publiek op de website van het waarnemingsstation. Deze gegevens worden veel gebruikt binnen WUR, maar ook door publieke instellingen en commerciële weerbedrijven zoals MeteoGroup in Wageningen. Aan de basis staat het anticiperen op het veranderende weer en advies geven aan bedrijven, zodat ze tijdig kunnen reageren op (on)gunstige omstandigheden. Daarvoor zijn geavanceerde waarnemingen onmisbaar.

Onopgeloste mysteries doorgronden

De meteorologische waarnemingen en voorzieningen worden uiteraard ook gebruikt voor het onderwijs. Zo leren studenten bijvoorbeeld een eigen weerstation op te zetten en te beheren. Daarnaast worden de waarnemingen gebruikt voor het vaststellen van weertrends en het analyseren van klimaatverandering. De leerstoelgroep van Bert Holtslag verbindt de lokale weers- en luchtkwaliteitswaarnemingen met het grotere atmosferische plaatje. Zo proberen de onderzoekers de nog onopgeloste mysteries van de atmosfeer boven land te doorgronden, zoals bestralingsprocessen en atmosferische turbulentie. WUR loopt voorop dankzij meer dan een eeuw van geïntensiveerde meteorologische waarnemingen, in combinatie met gedetailleerd atmosferisch modellerings-onderzoek van de afgelopen tien jaar. Het is te verwachten dat deze waarnemingen in de toekomst ook een belangrijke rol gaan spelen voor zonne- en windenergie.