Afstudeervak - Maak de smaak! Consument helpt bedrijf

Bedrijven kunnen de consument betrekken in het ontwikkelen van nieuwe producten en daardoor nieuwe producten succesvoller maken. Bart Zwartjes verdiepte zich voor zijn afstudeeronderzoek bij Capgemini Consulting in deze strategie, die ‘co-creatie’ heet.

“Voorbeelden van consumenten die co-creëren zijn: het bedenken van een nieuwe chipssmaak (Lay’s), helpen bij het uitbouwen van een encyclopedie gemaakt door consumenten (Wikipedia) of het schrijven van een recensie over een gekocht product (Kieskeurig.nl). Waarschijnlijk heb je zelf ook al eens meegedaan aan co-creatie, bewust of onbewust!”

“Bedrijven hebben veel baat bij co-creatie, want op die manier kunnen ze producten en diensten aanbieden die beter aansluiten op de behoefte van de consument. Maar waarom zou de consument zijn vrije tijd besteden om bedrijven te helpen? En wat maakt co-creatie nou zo succesvol volgens de consument zelf? Ik vond het heel interessant om me in deze vraagstukken te verdiepen.”

Gerelateerde opleidingen: