Biodiverser Zuid-Hollands landschap door Groene Cirkels

Heineken, Farm Frites en zuivelfabriek De Graafstroom, alle drie gevestigd in Zuid-Holland, werken samen met Wageningen University & Research (WUR) om de natuur een plek te geven in hun bedrijfsvoering. Om dit daadwerkelijk te realiseren wordt er gewerkt in zogenaamde Groene Cirkels. Bij Groene Cirkels werken bedrijven, overheid en kennisinstellingen samen om een mooi, bio divers en klimaatbestendig landschap te ontwikkelen in Zuid-Holland. Zo komen de natuur en economie beter in balans en dragen de partners actief bij aan een betere leefomgeving, een circulaire economie en een gezonde toekomst.

Bloeiend bijenlandschap in Wijk en Wouden

Een resultaat van één van deze Groene Cirkels dat meteen opvalt is een omvangrijk, bloeiend bijenlandschap in de regio Zoeterwoude. De provincie Zuid-Holland, Heineken, het Waterschap, Naturalis, de Vlinderstichting en WUR hebben hiervoor samengewerkt. Honingbijen vinden er inmiddels volop voedsel en het landschap is aantrekkelijk om in te wonen, werken en recreëren. Onderzoekers van Wageningen Environmental Research hebben binnen deze samenwerking hun kennis ingezet om een effectief bijenlandschap in te richten. Dit hebben ze gedaan door verschillende bouwstenen voor het landschap te ontwikkelen, met handige vuistregels voor de begroeiing. Bijvoorbeeld voor een groot gebied van 10 hectare of voor kleinere oppervlakten die het landschap beter overbrugbaar maken voor bestuivers. Door deze aanpak kan er rekening worden gehouden met alle verschillende functies van een landschap. In dezelfde Groene Cirkel wordt gewerkt aan een klimaatbestendig en een groener bedrijventerrein voor Heineken en een klimaat neutrale brouwerij. Ook komt er elektrisch transport naar de brouwerij via waterwegen.

Een CO2 neutraal frietje

Het doel bij een andere Groene Cirkel, Duurzame Fritesketen, is een CO-2-neutraal frietje. Alle productlocaties van Farm Frites, een familiebedrijf uit Zuid-Holland, gaan draaien op duurzame energie om in lijn te komen met het Parijs- en Glasgow-akkoord en de klimaatwet. De samenwerkende organisaties, waaronder Farm Frites, Wageningen Environmental Research binnen WUR, provincie Zuid-Holland en HAS Hogeschool willen toe naar een gezonde bodem en meer biodiversiteit in de omgeving. Farm Frites heeft bijvoorbeeld al het bedrijventerrein vergroend met een natuurdijk van een halve kilometer lang. Werknemers kunnen er wandelen en de dijk is een schakel in bovengenoemd Zuid-Hollandse bijenlandschap. Ook zijn ze in het project een eind op weg met de overstap naar bio diverse landbouw. Knelpunten bij het beheer van akkerranden en openbaar groen zijn in kaart gebracht en er zijn verschillende mengsels ingezaaid voor meer natuur en voor plaagbestrijding. Ook is het streven minder gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen. In de cirkel wordt meegedaan aan een landelijk traject waar onderzocht wordt hoe telers voor hun duurzaamheidsprestaties beloond kunnen worden.

Tegengaan bodemdaling in veenweidelandschap

Veenweidelandschap, waar het Groene Hart uit bestaat, moet vernat worden om bodemdaling tegen te gaan. Dat is belangrijk voor een toekomstbestendige landbouw in het Groene Hart. Zuivelfabriek De Graafstroom, Provincie Zuid Holland, Zuivelcoöperatie DeltaMilk (coöperatie van melkveehouders), Rabobank, Waterschap Rivierenland en Wageningen Environmental Research binnen WUR werken daarom samen in de Groene Cirkel Kaas en Bodemdaling. Er wordt onderzocht of via watertoevoer door buizen in de bodem de daling gestopt of verminderd kan worden. Er wordt gewerkt aan biodiversiteit door kruidenrijk grasland te creëren. De Rabobank is betrokken om verdienmodellen te ontwikkelen voor boerenbedrijven.

De groene ambities van de partners in de regio, zoals de provincie, waterschappen en de bedrijven, worden (mede) gerealiseerd door de inzet van kennis en expertise van WUR.

Wilt u in uw regio ook aan de slag met een mooier en biodiverser landschap, neem contact op met Arjan Koomen of Sabine van Rooij.