Even kennis maken met: Lies Boelrijk
Wat heeft jou naar WUR en UFW toe gebracht?
Na vijftien jaar in de museumwereld had ik een enorme drang om een hele nieuwe wereld te gaan ontdekken. En wat is er mooier dan een overstap maken van een gerenommeerd en internationaal toonaangevend museum naar een gerenommeerde en toonaangevende universiteit? Ik ben daarnaast al een aantal jaar betrokken bij het thema Voedsel. Als marketeer en business developer van het Kröller-Müller Museum was ik betrokken bij de planvorming van het World Food Center in Ede. En in 2015 ontwikkelde ik samen met de gemeente Ede vanwege het Van Gogh Jaar (125e sterfdag van Vincent van Gogh) het concept ‘De Smaak van Van Gogh’.
Ook raken de thema’s van WUR mij persoonlijk: ik zeg altijd dat ik ben opgegroeid als halve boerendochter, omdat mijn vader hobbyboer was. We hadden een stal op ons erf waar drie koeien in pasten, en hielden daarnaast kippen, konijnen, varkens en schapen. Mijn broers hebben beiden de landbouwhogeschool in Deventer gedaan en zijn daarna het vak in gegaan. Verder ben ik op mijn manier best veel met duurzaamheid bezig. Zo had ik in 2003 al zonnepanelen op mijn dak, ben ik flexitariër, zet ik de verwarming nooit hoger dan 19 graden en ben ik een serieus afvalscheider.
Wat gaat er veranderen voor jou nu je van baan wisselt?
Ik denk dat er bij WUR en UFW meer kansen liggen om verbinding te maken met donateurs en potentiële gevers. Vanuit de strategische thema’s waar de universiteit mee bezig is en de vragen die in de maatschappij en dus ook bij filantropen leven. In de belevingswereld van sommige mensen is kunst en cultuur meer een luxe artikel, terwijl thema’s zoals de leefomgeving, klimaat en gezondheid voor iedereen belangrijk zijn en de noodzaak om daar in te investeren steeds duidelijker wordt. De urgentie om (toegepast) onderzoek en andere projecten op te zetten, die bijdragen aan de maatschappelijke vraagstukken en oplossingen neemt toe.
Maar voor mij hetzelfde blijft is de focus op kwaliteit. Bij het Kröller-Müller Museum was dat een van onze kernwaarden: kwaliteit in de collectie, de presentatie daarvan, de publieksbenadering en zeker ook de kwaliteit van de relatie met onze donateurs. Hen betrokken houden bij het museum en de projecten waaraan zij bijdragen, het museum openstellen voor hen als een soort tweede huis.
Ook hier is de aandacht voor kwaliteit groot, maar in plaats van collectie en presentatie, gaat het bij de WUR en het UFW dan om de kwaliteit van onderzoek en onderwijs, de impact die dit kan hebben op de kwaliteit van leven. Het zorgen voor impact kan niet zonder inbreng en het ondernemerschap van de vele collega’s werkzaam bij WUR en zeker ook niet zonder de steun en betrokkenheid van donateurs. De kwaliteit van de relatie is voor mij daarbij dan ook essentieel en daar ga ik zeker in investeren.
Wat neem je mee?
Ik ben behoorlijk nieuwsgierig type. Ik heb dan ook veel zin om te leren over de thema’s van WUR en vanuit dat enthousiasme hierover verhalen te vertellen aan gevers. Door mijn marketing- en communicatiebril wil ik daarnaast graag verder werken aan de zichtbaarheid van UFW binnen en buiten de universiteit. Verder hoop ik vooral met het bestuur en het UFW-team verder te bouwen aan de ideeën en plannen die er nu liggen. Ik wil daarin een soort drijvende kracht en verbinder zijn. En natuurlijk breng ik een frisse blik.
Wat is je eerste indruk?
Binnen UFW is er ontzettend veel kennis en professionaliteit en er is veel dynamiek. Het team is zeer gedreven en werkt goed samen om mooie dingen te bereiken. Ik heb dan ook ontzettend veel zin om echt te beginnen in januari. Ik hoop veel mensen te leren kennen binnen de universiteit en ik wil ook graag kennismaken met onze donateurs. Iedereen mag mij benaderen, mijn deur staat altijd open.