Fabrizio Adani: "Er is veel energie nodig om kunstmest te maken"

Een groot deel van de landbouw in de wereld is afhankelijk van kunstmest. Probleem: het lineaire gebruik van natuurlijke grondstoffen overschrijdt de grenzen die onze planeet stelt. Maar er zijn alternatieven, zoals anaerobe digestie voor het maken van hernieuwbare kunstmest uit organisch afval. De Italiaanse regering heeft deze nieuwe wetenschappelijke vinding inmiddels omarmd en in wetgeving verwerkt.

Fabrizio Adani (University of Milan) prijst de betekenis die kunstmest in de landbouw heeft gespeeld en nog steeds speelt. Maar de prijs is hoog, zegt hij: “Kunstmest zorgt voor milieuproblemen; denk aan de stikstofuitstoot in Nederland. Fosfor, een andere natuurlijke stof in kunstmest, wordt daarnaast slechts in een paar landen geproduceerd en wordt snel schaarser. Er is bovendien veel, nu erg dure, energie nodig om kunstmest te maken."

Anaerobe digestie

Een veelbelovend alternatief is te vinden op de Povlakte, om precies te zijn in Vellezzo Bellini, 30 kilometer ten zuiden van Milaan. Met behulp van anaerobe digestie worden daar mineralen uit organisch afval gehaald die de chemische bestanddelen in kunstmest kunnen vervangen. Daarmee kan de aloude vicieuze cirkel van afvalstromen die op het land teruggebracht worden, hersteld worden.

De hernieuwbare kunstmest werkt net zo goed als de lineaire variant, zo blijkt uit onderzoek door de Universiteit van Milaan. En de milieuwinst is groot, zeker omdat het biogas dat tijdens het digestieproces wordt gebruikt, voldoende is voor de totale energiebehoefte. Het Italiaanse parlement heeft inmiddels een wet ondertekend die vervanging van synthetische kunstmest door organische kunstmest verplicht stelt.