Friesland: Onderzoek met melkveesector op Dairy Campus

Dat er onderzoek nodig is naar goed werkende innovaties in de agrarische sector is duidelijk. Veel van dit onderzoek voor de melkveesector vindt plaats op Dairy Campus in Leeuwarden. Er zijn 550 melkkoeien, zes stallen en trainings- en vergaderfaciliteiten te vinden. Op ruim 300 hectare land vindt samen met het bedrijfsleven onderzoek plaats naar o.a. emissiearme stalvloeren, preciesielandbouw en mestbewerking.

Zo is er een omvangrijk project gestart waarin onderzoek gaat worden gedaan naar agroforestry: het gebruik van bossen en bomen op landbouwgrond. 10 hectare grond van de Dairy Campus wordt hiervoor gereserveerd. De voordelen van agroforestry; hogere biodiversiteit, een betere bodem en een klimaatrobuust bedrijf, worden in kaart gebracht, alsook een rendabel verdienmodel voor de melkveehouder. Tien boeren uit de noordelijke provincies krijgen ondersteuning bij het implementeren van agroforestry. Dit zorgt voor mooie publiek-private samenwerking, met het gemeenschappelijke doel: een toekomstbestendige en natuurinclusieve landbouw.

Binnen de Dairy Campus hebben veel partijen de handen ineengeslagen: Wageningen University & Research, gemeente Leeuwarden, FrieslandCampina, Provincie Friesland, Nordwin College, Van Hall Larenstein, LTO-Nederland en RUG. Door wetenschap en praktijk hand in hand te laten gaan, , wordt nieuwe kennis daadwerkelijk geïmplementeerd in de praktijk, waarmee een concrete bijdrage geleverd kan worden aan de verduurzaming binnen de melkveehouderij.

Met innovatieve oplossingen doelen halen

Op dit moment richt een groot deel van het onderzoek zich op het verminderen van emissies in de melkveehouderij, zoals methaan, lachgas en ammoniak. Het onderzoek levert praktische kennis op, op basis waarvan innovatieve oplossingen op boerderij niveau kunnen worden toegepast.

Ook een gezonde bodem is belangrijk voor agrariërs. Onderzoekers op Dairy Campus zijn bezig met bodemverbetering, meer biodiversiteit en het effectief toepassen van meststoffen. De onderzoekers verzamelen veel data en er wordt tegelijkertijd geluisterd naar de vragen die er leven in het bedrijfsleven. De resultaten worden weer teruggekoppeld – waardevol voor alle partners die betrokken zijn.

Naast deze pijlers is er onderzoek naar Smart Farming: de inzet van sensors en technologie voor meer inzicht in diergedrag en voor het slim organiseren van een melkveebedrijf. Er wordt veel data verzameld, geoefend, en onderzoek uitgevoerd voor klanten. De uitkomsten zijn direct toepasbaar in melkveehouderijen.

Onderwijs en lokale trekpleister

Wageningen University & Research exploiteert Dairy Campus, maar er zijn nog veel meer kennisinstellingen betrokken: Van Hall Larenstein, Aeres MBO, Dairy Training Centre en Rijksuniversiteit Groningen/campus Fryslân. Zo is er een sterk netwerk ontstaan waarin veel kennis uitgewisseld wordt. Studenten van alle kennisinstellingen kunnen gebruik maken van de faciliteiten op Dairy Campus en er praktijkonderzoek, stages en afstudeerprojecten doen.

Naast dat Dairy Campus een rol speelt bij het opleiden van melkveehouders, kunnen ook professionals uit het bedrijfsleven en de overheid meedoen aan trainingen, workshops en cursussen. Hierdoor is de campus een trekpleister, en vormt een echte hub. Er komen jaarlijks circa 12.000 bezoekers op de campus, waaronder gasten uit het buitenland. Partners geven dan bijvoorbeeld demonstraties. Het is uniek dat dit allemaal binnen één instituut kan.

Wilt u meer informatie over het onderzoek, onderwijs en alle mogelijkheden op Dairy Campus? Neem contact op met Kees de Koning.