Oproep

HappyFiber studie: Het effect van gedroogde groenten op darmbacteriën en -functie

Een goede stoelgang is essentieel voor het welzijn van de mens, echter veel mensen hebben last van een harde stoelgang en/of kunnen niet makkelijk naar de WC. De verschillende soorten bacteriën in uw darmen spelen mogelijk een rol hierin. We willen uw darmbacteriën in kaart brengen en bekijken of deze kunnen veranderen na het eten van verschillende hoeveelheden van een gedroogde, vezelrijke groente.

Wageningen University & Research is op zoek naar proefpersonen voor een wetenschappelijk onderzoek. Het doel van dit onderzoek is om te bekijken of het dagelijks gebruik van een gedroogde, vezelrijke groente de darmbacteriën en darmfunctie kunnen veranderen bij gezonde mensen die last hebben van een harde stoelgang en/of maximaal 4 keer per week ontlasting hebben.

Het onderzoek wordt uitgevoerd in periode van januari 2024 tot juni 2024 door Wageningen University. Het onderzoek duurt in totaal zes weken, waarbij u vijf keer een ontlastingsmonster verzamelt om uw darmbacteriën in kaart te brengen en waarbij u dagelijks uw stoelgang bijhoudt. Verder neemt u dagelijks een gedroogd studie product in. Indien u wilt, kunt u alle handelingen thuis doen.

Wat staat er voor u tegenover?

• Een financiële vergoeding van € 120
  • U levert een belangrijke bijdrage aan wetenschappelijk onderzoek

Interesse?

Bent u geïnteresseerd in deelname aan de studie en wilt u er meer over weten? Lees dan de informatiebrochure voor een uitgebreide omschrijving van het onderzoek en meld u aan voor één van de (online) informatiebijeenkomsten via het inschrijfformulier.

Heeft u vragen? Dan kunt u ons bereiken via vezel@wur.nl of +31 618417162.