In memoriam: WBVR-collega Dik Mevius

Dinsdag 22 november 2022 bereikte ons het droeve bericht dat onze oud-collega Dik Mevius is overleden. Dik is 68 jaar geworden. We verliezen in hem een warme, betrokken (oud)-collega. Dik was zo’n 25 jaar verbonden aan Wageningen Bioveterinary Research (WBVR). Zowel nationaal als internationaal was Dik actief om antibioticaresistentie binnen de veterinaire sector terug te dringen.

Dik Mevius

Dik kwam begin 1994 in dienst bij het toenmalige Centraal Diergeneeskundig Instituut in Lelystad om daar het onderzoek naar antibioticaresistentie gestalte te geven. Onder zijn leiding werd gestart met het monitoren van antibioticaresistentie in landbouwhuisdieren. Zijn laboratorium werd het Nationaal Referentie Lab voor antimicrobiële resistentie in dieren. Dik speelde een cruciale rol in de reductie van antibioticagebruik in de dierhouderij en liet de positieve effecten daarvan zien in de jaarlijkse MARAN-rapportages met dalende resistentieniveaus.

Naast het bepalen van resistentieprofielen op een klassieke manier werden moleculaire analyses al snel bij het onderzoek betrokken. De onderzoeksgroep werd een voorloper in het karakteriseren van plasmiden die een rol spelen bij de overdracht van resistentie tussen bacteriën. Ook internationaal was Dik een gerespecteerd wetenschapper. Hij speelde onder andere een belangrijke rol bij de totstandkoming van Europese regelgeving op het gebied van antibioticaresistentiemonitoring in landbouwhuisdieren. Zijn kwaliteit en veelzijdigheid als wetenschapper heeft zich vertaald in een indrukwekkende lijst met wetenschappelijke publicaties.

Hij nam op 1 februari 2019 officieel afscheid van Wageningen Bioveterinary Research. Bij die gelegenheid kreeg hij voor zijn wetenschappelijke verdiensten de J.G. van Bekkum-penning. Hij had toen 25 jaar gewerkt voor het instituut in Lelystad. Naast zijn werk voor WBVR was Dik sinds september 2007 in deeltijd hoogleraar aan de Faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht. Tijdens deze periode was hij promotor van een aantal (ex-)WBVR collega’s, waaronder Cindy Dierikx, Joost Hordijk, Apostolos Liakopoulos, Kees Veldman, Anita Dame-Korevaar en Ayla Hesp.

Als het ging om het bestrijden van antibioticaresistentie vond Dik dat er nadrukkelijk verbinding moest worden gemaakt met volksgezondheid en milieu. Hij zocht hiervoor samenwerking met partners in het veld, zowel nationaal als internationaal. Bij zijn afscheid ontving Dik uit handen van Jaap van Dissel (RIVM directeur Centrum Infectieziekten) de RIVM Jennerpenning voor zijn jarenlange inzet om antibioticaresistentie in de veterinaire sector terug te dringen, in nauwe samenwerking met het RIVM. Van Dissel noemde Dik bij die gelegenheid “grondlegger van een One Health beleid op het gebied van antibioticaresistentie”.

Ook stond Dik aan de wieg van de Stichting Diergeneesmiddelenautoriteit (SDa). De Autoriteit Diergeneesmiddelen (SDa) bevordert verantwoord gebruik van antibiotica door dierhouders en dierenartsen. Dik kreeg voor zijn inzet voor SDa in 2014 een koninklijke onderscheiding. Hij werd benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau voor zijn inzet om het antibioticagebruik in de veehouderij terug te dringen.

WBVR verliest in Dik een betrokken en kundig wetenschapper, een betrokken oud-collega en een fijn mens. Voor zijn bijdrage aan het antibioticaresistentieonderzoek en de betekenis daarvan voor WBVR zijn we hem zeer dankbaar.

We wensen zijn vrouw Trudi en de kinderen en allen bij wie Dik een bijzondere plek in het hart heeft, veel sterkte in deze verdrietige periode.

Namens WBVR,

Annemarie Rebel, Annet Velthuis en Kees Veldman