Lessnack: Hoe heet is jouw stad?

Je hebt vast wel eens gevoeld dat het in de stad warmer voelde dan het omringende platteland. Dit kan tot wel 7 graden Celsius verschillen! Vooral tijdens hittegolven kan het ondraaglijk worden in steden, met oversterfte onder ouderen tot gevolg. Maar waarom wordt het in steden zoveel warmer? En waarom is het temperatuurverschil vooral groot bij heldere en windstille nachten?

Schoolvak Natuurkunde
Niveau Plusleerlingen 3 vwo en bètaleerlingen havo/vwo-bovenbouw

In deze lessnack gaan leerlingen zelfstandig het stedelijk hitte-eiland effect bepalen van hun leefomgeving. Hiervoor gebruiken ze een thermometer, data van weerstations en beelden van de omgeving van hun huis of straat. Als temperatuurmetingen en beeldmateriaal verzameld zijn, is nog ongeveer een lesuur nodig voor verwerking van de gegevens. Ook wordt gevraagd eenvoudige maatregelen te bedenken om het hitte effect rondom hun eigen huis te minimaliseren.