Onderzoekers ontsluiten samen met docenten kennis voor het onderwijs

Lespakketten voor scholen, scholingsdagen voor docenten of masterclasses voor leerlingen. Hiermee maakt Praktijkonderzoek Plant en Omgeving de onderzoekskennis toegankelijk voor het groen onderwijs. Altijd in nauw overleg met dit onderwijs.

Het onderzoek en onderzoekers hebben een schat aan kennis. Kennis die docenten graag willen inzetten voor het onderwijs, maar waar zij moeilijk aan kunnen komen. Vaak weten zij niet wat onderzoekers precies doen of zij hebben geen rechtstreeks contact met onderzoekers.

Samenwerken met onderwijs

Onderzoekers van PPO zoeken dan ook naar mogelijkheden om samen te werken. Ook ontwikkelen ze methoden om de kennis vanuit onderzoek te ontsluiten voor het onderwijs. Zij richten zich hierbij vooral op het derde en vierde leerlaar van het mbo en de eerste twee leerjaren van het hbo.

De Groene Kennis Coöperatie (GKC) speelt hierbij een centrale rol. In dit innovatieplatform werken onderwijs- en onderzoeksinstellingen én bedrijfsleven samen. En hier kunnen de vraag van het onderwijs en het aanbod van het onderzoek elkaar vinden.

Het onderwijs vraagt

onderwijs

Samenwerking begint altijd met een vraag vanuit het onderwijs. Die vragen komen rechtstreeks van docenten of via de GKC of andere landelijke structuren, zoals de Bollenacademie of de Fruitacademie. Onderzoekers ontwikkelen vervolgens samen met een of meer docenten een product. Voorbeelden hiervan zijn een masterclass diagnostiek voor leerlingen die een  bloembollenopleiding volgen of een lesmodule over kwaliteit, handel en logistiek fruit….

De kennis uit het onderzoek gaat niet alleen via specifieke producten naar het onderwijs. Alle relevante rapporten, artikelen, berichten of blogs die de onderzoekers schrijven zijn in te zien via de website www.groenkennisnet.nl.

De samenwerking tussen onderzoekers en docenten brengt zo de kennis dicht bij het onderwijs.