Oproep

VOILA onderzoek: gezonder eten en bewegen in kleine groepjes om fitter en gezonder ouder te worden (60+)

Wanneer we ouder worden, verandert er langzaam van alles in het lichaam. Veroudering wordt op allerlei manieren onderzocht. Het is bekend dat krachttraining en gezond eten, met genoeg eiwit, ervoor kunnen zorgen dat we gezonder en fitter ouder worden. Toch is iedereen verschillend: de ene persoon is de andere niet. In het VOILA onderzoek gaan we deze verschillen onderzoeken. Zo weten we in de toekomst beter hoe verschillende mensen zo gezond mogelijk ouder kunnen worden en de dingen kunnen blijven doen die ze leuk vinden.

Hoewel we weten dat het gemiddeld genomen gezond is voor 65-plussers om meer eiwit te eten en de spieren sterk te houden met krachttraining, is niet iedereen hetzelfde. In het VOILA onderzoek krijgt iedereen die meedoet voedingspoeders, voedingsadviezen en krachttraining. We zullen in dit onderzoek meten hoe de effecten hiervan verschillen per persoon. We kijken vooral naar het effect op de spieren, de darmen, stofwisseling en weerstand, omdat deze een belangrijke rol spelen in het verouderingsproces.

Wat staat er voor u tegenover?

• U helpt het wetenschappelijk onderzoek naar ouder worden
  • Voor uzelf is er een grote kans dat het sporten en de voeding uw gezondheid en fitheid verbeteren
  • U leert andere mensen kennen die samen met u sporten in een klein groepje en u leert over gezond eten
  • U krijgt 150,- euro vergoeding als u het gehele onderzoek meedoet, plus eventuele reiskostenvergoeding

Kunt u meedoen?

Als u interesse heeft om mee te doen aan dit onderzoek, is het belangrijk om te weten of u geschikt bent voor het onderzoek:

• U bent 60 jaar of ouder.
  • U gebruikt meestal een wandelstok, looprek, rollator of ander hulpmiddel bij het lopen buitenshuis.
  • OF/EN: U heeft moeite met opstaan uit een stoel (dit gaat moeizaam, of lukt bijvoorbeeld alleen met gebruik van uw handen om te steunen)
  • Het is voor u geen probleem om melk/lactose te drinken.
  • U heeft geen slechte nierfunctie of andere reden waarbij het eten van eiwit een risico kan zijn.
  • Uw bloeddruk is lager dan 160/100 mmHg.
  • U heeft geen (of alleen lichte) COPD, perifeer vaatlijden, hartfalen, ongecontroleerde hartritmestoornissen vernauwde of lekkende hartklep of andere aandoeningen waarbij zware inspanning niet goed is.
  • U heeft geen diabetes mellitus, of u heeft diabetes mellitus die stabiel is.
  • U heeft geen ziekte van Crohn, colitis ulcerosa of een dunne- of dikkedarmstoma.
  • U doet niet tegelijkertijd mee aan ander onderzoek waarbij u uw gedrag moet aanpassen.

Wat betekent het als u meedoet?

Geschiktheidsonderzoek

Om zeker te weten dat u binnen de doelgroep past, zullen we u eerst onderzoeken op de universiteit. Dit duurt ongeveer anderhalf uur. U vult vragenlijsten in en we meten uw lengte, gewicht, bloeddruk en nemen wat bloed af om nierfunctie te meten.

Overzicht onderzoek

Het hele onderzoek duurt circa 3,5 maand. Aan het begin en aan het einde doen we een aantal metingen op de universiteit. Daar tussenin gaat u drie maanden, drie keer per week (maandag, woensdag, vrijdag) naar de speciaal ingerichte sportlocatie in Wageningen om krachttraining te doen in kleine groepjes onder professionele begeleiding. Daarnaast neemt u twee keer per dag een voedingspoeder en maakt u uw eetpatroon wat gezonder.

Metingen aan begin en eind

• Voordat u begint met sporten en voedingsadvies, komt u een ochtend naar de universiteit. We nemen wat bloed af, meten bloeddruk, gewicht, middelomtrek, lengte en u krijgt een DEXA-scan voor het meten van spiermassa. U vult ook vragenlijsten in over darmgezondheid, slaap en levenskwaliteit.
  • Thuis draagt u een week een beweegmetertje op de heup, vult u drie dagen een voedingsdagboek in en verzamelt u eenmalig wat ontlasting, die u weer inlevert bij de universiteit.
  • U krijgt op de sportlocatie uitleg over de fitnessapparatuur en probeert deze uit. Ook doet u een aantal beweegonderzoeken voor balans snelheid en kracht.
  • U krijgt uitleg over een voedingspoeder dat u ‘s ochtends en ‘s avonds oplost in water en opdrinkt. Dit poeder bevat eiwit, vitamine D, vezels en calcium. U vult ook een voedingsvragenlijst in en kijkt samen met de onderzoeker hoe u uw eetpatroon gezonder kunt maken.
  • Na de twaalf weken sporten en voeding doet u weer mee aan dezelfde metingen als aan het begin:
  • U komt een ochtend naar de universiteit voor de verschillende metingen, en doet thuis weer dezelfde metingen als aan het begin.

Meedoen?

Wilt u een bijdrage leveren aan belangrijk wetenschappelijk onderzoek? Bekijk dan of u in het profiel van deelnemers past en lees de informatiebrochure. Als u geïnteresseerd bent kunt u e-mailen naar voila@wur.nl, of bellen met:

U kunt vragen stellen of een afspraak maken voor de informatiebijeenkomst.

Meld u aan via onderstaande button en het onderzoeksteam neemt contact met u op.