Blogpost

Blog: Foodservice pakt nieuwe kansen met digitale marketing

Gepubliceerd op
19 juli 2017

Bestellingen plaatsen via WhatsApp én je klanten contact onderhouden via social media. De digitale ontwikkelingen gaan razendsnel en dwingen je de vraag te stellen: welke impact heeft het op mij als speler in de foodservice markt? Ontwricht het mijn activiteiten of speel ik in op kansen? En hoe kan ik mijn marketingstrategie hier op aanpassen zodat ik mijn klant beter kan helpen?

Platformen voor food

Met de komst van de bezorgplatforms zoals Foodora, UberEats en Deliveroo zijn het aantal couverts van een restaurant niet meer beperkend voor de omvang van de outlet. Waar normaal 50 personen op een avond worden voorzien van een maaltijd, kan datzelfde restaurant opschalen met hetzelfde aantal delivery bestellingen door handige apps en fijnmazige distributie. Dit soort platforms zijn dus in staat schaalvergroting te creëren met nieuwe technologie, waardoor je als leverancier anders naar de markt moet kijken.

Weg met de website?

Technologie maakt het mogelijk om exponentieel te groeien. Dat zie je ook gebeuren bij de groothandel. Bidfood (voorheen Deli XL) transformeert van groothandel naar een online marktplaats door zijn platform open te stellen voor (nieuwe) partners. Hiermee zijn de vierkante meters in de distributiecentra niet langer de beperkende factor, waardoor nieuwe digitale activiteiten snel uitgerold kunnen worden.

Ontkoppelen bereik en logistiek

Het ontkoppelen van bereik en logistiek leidt tot de vraag waar je als foodproducent in moet investeren: in je eigen website of een goede aanwezigheid op platforms van derden? Waar ga je het bereik vinden? In de fashion branche is dit al gaande en daar is het speelveld in korte tijd flink veranderd.

Digitale wendbaarheid

Een digitale strategie is noodzakelijk om keuzes te kunnen maken. Keuzes én daarna focus. Waar en wanneer ben je het meest relevant voor je klant? En via welk digitaal kanaal kun jij je verhaal het beste vertellen? Zoals altijd is er niet één succesformule, maar zit het succes in het snel kunnen inspelen en veranderen.

Cursus food strategie en marketing

Tijdens de cursus 'Food strategie en marketing' van Wageningen Academy, op 5 oktober 2017, wordt dieper ingegaan op dit boeiende onderwerp. Peter Terwindt van Bidfood (voorheen Deli XL) gaat in op het thema digitale transformatie voor food bedrijven. Meer informatie over de cursus is te vinden op de cursuspagina: