Blogpost

Duurzaam eten: What’s in it for me?

article_published_on_label
12 april 2012

‘Ik mis de consument in dit verhaal’ verzuchtte een directeur laatst. We zaten bij een vergadering over vernieuwende voedselinitiatieven en we hadden net een vernieuwend idee onder ogen gekregen. Ik deelde zijn frustratie. Regelmatig zie ik hoe bedrijven met de beste bedoelingen werken aan innovaties zonder dat zij goed uitzoeken of hun product zal aanslaan bij de consument.

Kortetermijnvoordelen

Duurzaamheid is wat dat betreft een echte valkuil. Vaak wordt gedacht dat consumenten veel waarde hechten aan duurzaamheid. Uit menig consumentenonderzoek blijkt echter dat ego meestal boven eco gaat: De consument kiest een product eerder vanwege kortetermijnvoordelen voor zichzelf, dan vanwege langetermijnvoordelen voor bijvoorbeeld het milieu.  Een duurzaam voedselproduct is daarom pas commercieel interessant als het de consument ook op de korte termijn iets oplevert doordat het  bijvoorbeeld ook nog lekkerder, verser of gezonder is. What’s in it for me? hoor ik consumenten vaak denken tijdens mijn onderzoeken.

Technologie

Kortetermijnvoordelen worden nog belangrijker wanneer je technologie wilt inzetten voor je duurzame product. Veel consumenten hebben hier namelijk een afkeer van. Ze vinden dat je heel goede redenen moet hebben voordat je je mengt in natuurlijke processen. Zet je technologie alleen in voor problemen waarvan consumenten niet wakker liggen, dan stuit je vooral op bezwaar. Zet je technologie in om kortetermijnvoordelen te verbeteren zoals smaak, versheid en gezondheid, dan vind je meer gehoor.

De spagaat is hier dat technologie soms nodig is om voedsel duurzamer te produceren. Maar als je kunt vertellen dat bijvoorbeeld producten afkomstig uit de substraatteelt beter zijn voor de eigen gezondheid (door bijvoorbeeld minder risico’s op ziekten), dan heb je volgens de consument een punt. Dat het product duurzaam is en dus niet alleen beter voor henzelf maar ook voor de wereld, dat is voor hen mooi meegenomen.

Succesvol

Duurzamere voedselproducten kunnen commerciëel succesvol zijn en onze planeet duurzamer maken mits je aansluit bij kortetermijnvoordelen voor consumenten. Zo bedien je consumenten echt. En wie weet ook een directeur.