Prijzengeld Teacher of the Year Award gedoneerd aan het Anne van den Ban Fonds

4 oktober 2021

De Teacher of the Year Award werd dit jaar in een speciaal jasje gestoken. In andere jaren wordt een Wageningse docent door studenten als favoriet gekozen en ontvangt hierbij prijzengeld van het Universiteitsfonds Wageningen (UFW) voor speciale onderwijsdoeleinden. Dit jaar heeft UFW, samen met een groep betrokken docenten, besloten dat alle docenten een applaus verdienen voor het succesvol maken van online en hybride onderwijs tijdens de coronapandemie. Om hen te bedanken en hen te laten zien hoezeer ze dit bewonderen, heeft UFW samen met studenten een speciale video gemaakt. Voor het resterende prijzengeld is ook een alternatieve bestemming gevonden.

Samen met een aantal docenten hebben de Dean of Education Arnold Bregt en Rector Magnificus prof.dr.ir. Arthur Mol besloten dat het resterende budget ten goede komt aan het Anne van den Ban Fonds. Dit fonds geeft getalenteerde studenten uit ontwikkelingslanden een kans om een opleiding te volgen aan Wageningen University & Research (WUR). Na het afronden van hun studie keren de meeste studenten terug naar hun thuisland en dragen daar bij aan ontwikkeling. Met het prijzengeld van de Teacher of the Year Award, uit naam van alle WUR-docenten, kan er weer een MSc-student uit een ontwikkelingsland studeren aan WUR. Arnold Bregt: “Met deze editie van de Teacher of the Year Award hopen we docenten het gevoel te hebben gegeven dat ze gewaardeerd worden en tegelijkertijd een andere student de kans te hebben gegeven om aan WUR te studeren.”

Op 30 september 2021 overhandigde Rector Magnificus Arthur Mol de cheque aan voorzitter van het Anne van den Ban Fonds Pim Brascamp, tijdens het introductiediner voor nieuwe Anne van den Ban studenten. “Het Anne van den Ban Fonds wil graag alle docenten hartelijk bedanken voor deze bijdrage,” aldus Brascamp.

In 2022 vindt de volgende editie van de Teacher of the Year Award plaats. Deze keer zal dit echter in oude vorm plaatsvinden.

Over de Teacher of the Year Award

Sinds 1981 wordt hoogwaardig universitair onderwijs beloond met de Teacher of the Year Award, jaarlijks georganiseerd door het Universiteitsfonds Wageningen. Studenten kunnen stemmen op hun favoriete docent, waarna een jury de prijs uitreikt aan de meest populaire docent. De winnende docent en de andere docenten op de shortlist krijgen geld dat ze kunnen besteden aan innovatie van hun onderwijs.