Dossier

Consumentengedrag

Verschillende doelgroepen hebben verschillende behoeften. Ouderen willen andere producten dan jongeren, maar waarom is dat? En wat willen ze? Wageningen University & Research doet onderzoek naar verschillende aspecten van consumentengedrag: wat zijn de behoeftes van de verschillende doelgroepen, welke factoren bepalen het aankoop- en eetgedrag en welke mogelijkheden zijn er om dat gedrag te veranderen? Dit dossier geeft een overzicht van het onderzoek van Wageningen University & Research over consumentengedrag.

Inzicht voeding- en eetgedrag

Wageningen University & Research helpt klanten met inzicht in het aankoopgedrag van (individuele) consumenten van voeding en het eetgedrag. Welke factoren bepalen dit en hoe kunnen we dit veranderen.

Onderzoek naar gedragsverandering: living labs

Mensen maken niet altijd rationele economische keuzes. Ook sociale normen en emoties spelen een rol in gedrag. Als consumenten bijvoorbeeld zien dat andere klanten veel gezonde artikelen kopen, gaan ze dat zelf ook doen. Hiernaar doet Wageningen University & Research real-life onderzoek binnen het WUR living lab.

Europese Onderzoeksinfrastructuur

Er wordt in heel Europa veel onderzoek gedaan naar gedrag, voeding en gezondheid. Hoe kunnen we dit met elkaar verbinden? Daarom werken we binnen het FNH-RI netwerk samen met verschillende partners en in verschillende projecten, aan een virtuele omgeving waarin wij onderzoeksinformatie en –data kunnen samenvoegen, harmoniseren, valideren, vergelijken en verbinden.

Databank consumentengedrag

Ook hebben wij een databank over consumentengedrag opgebouwd uit de vele consumentenonderzoeken die we uitvoeren en die wij voeden door een eigen ontwikkelde game die consumentendata genereert: FoodProfiler.

- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan