
Dossier
Fair trade en duurzaamheid
'Fair trade', 'biologisch' en 'duurzaam' zijn voor een groeiend aantal consumenten belangrijke kenmerken. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen University & Research. Naast bestudering van de kracht van keurmerken op het consumentengedrag, ondersteunen Wageningse onderzoekers producenten, verwerkers, handelaren en verkopers van consumptiegoederen in hun streven om dergelijke keurmerken te mogen dragen.
Productie
Door toenemende druk van consumenten zitten agrarische ondernemers in een lastige situatie. Consumenten willen meer informatie over het product dat zij kopen en vinden duurzaamheid in toenemende mate erg belangrijk. Tegelijkertijd is efficiënte productie nodig om te blijven bestaan.
Handel
Niet alleen producenten zijn beïnvloed door het verduurzamen van de markt, ook handelaren voelen de veranderingen. Beiden vechten zij tegen de macht van de detailhandel. Zij moeten in toenemende mate worden gecertificeerd om bepaalde producten te blijven verhandelen.
Verwerking
De verwerking van veel producten gebeurt in Westerse landen, maar sommige producten vereisen een eerste verwerking direct na het oogsten. Certificering is nodig om tijdens de verwerking de kwaliteit te behouden.
Detailhandel
Supermarkten, speciaalzaken, restaurants, catering, benzinestations en zorginstellingen willen meebewegen met de markt en consumenten aanbieden wat ze vragen.
Consumenten
Tijdens het hele proces in de keten is het belangrijk dat er wordt voldaan aan keurmerken. Uiteindelijk is het voor consumenten belangrijk om te kunnen zien waar producten vandaan komen en of ze verantwoord worden geproduceerd en verhandeld.
Expertisegebieden Wageningen University & Research
Praktische informatie
- Website Evidensia
- Monitor Duurzaam Voedsel.nl
- BioKennis - voor biologische agroketens
- Bioconsument en duurzaamheid
Publicaties
- Effects of certification schemes for agricultural production on socio-economic outcomes in low- and middle-income countries
- Small-scale Farmers, Certification Schemes and Private Standards: Is there a business case?
- Resource: Voeding zonder slavernij Birgit de Vos ontwikkelde de Wageningen Humanity Views
- Tijdschrift Milieu: Slimme routes naar verduurzaming voedselconsumptie
- Kracht van keurmerken
- Milieukeur varkensvlees de keten door
- A review of formal objections to Marine Stewardship Council fisheries certifications
- The Role of Transnational Environmental Organizations in Transferring Forest Stewardship Council Technology to Russia.
- Eko vreest voor zijn positie