Landbouwdebat: Hoe erg is het dat soorten uitsterven?

19 februari 2021

Op woensdag 24 februari organiseren Wageningen University & Research, Regio Foodvalley en dagblad De Gelderlander een verkiezingsdebat over Landbouw, Voedsel en Natuur. Kandidaat-kamerleden van 9 politieke fracties kruisen de verbale degens, onder andere over biodiversiteit.

Liesje Mommer is hoogleraar Plantenecologie en natuurbeheer aan WUR en maakt zich grote zorgen over het verlies aan biodiversiteit. Maar wat is dan precies het probleem? Wat maakt één soort minder uit? Mommers neemt de banaan als voorbeeld. “We eten overal ter wereld precies dezelfde type banaan. Als daar een ziekte in komt, en dat is een kwestie van tijd, gaan alle bananen eraan.”

> Lees het complete interview met Liesje Mommer op de website van de Gelderlander: De nieuwe dodo is dichtbij, maar wie mist die dieren eigenlijk?

Kijk live mee!

Het debat start woensdag 24 februari om 20.00 uur. Iedereen kan online meekijken via www.dg.nl/landbouwdebat.

Over deze serie

In aanloop naar het Landbouwdebat maakt De Gelderlander 4 verhalen en filmpjes over de onderwerpen die op het Landbouwdebat ter sprake komen:

• De boer is boos. Heeft ‘ie een punt? Prof. Rogier Schulte vertelt hoe de duurzame landbouw van de toekomst eruit ziet.