Landbouwdebat: Wie wint de slag om landbouwgrond?

23 februari 2021

Op woensdag 24 februari organiseren Wageningen University & Research, Regio Foodvalley en dagblad De Gelderlander een verkiezingsdebat over Landbouw, Voedsel en Natuur. Kandidaat-kamerleden van 9 politieke fracties kruisen de verbale degens, onder andere over ruimtegebruik in Nederland.

Onderzoeker Edo Gies houdt zich bezig met die vraag: ,,Er is nog zo veel dat een plek moet krijgen in Nederland. We hebben te maken met verstedelijking, de energietransitie en om de gevolgen van stikstofuitstoot te beperken hebben we afgesproken dat er meer bos aangeplant moet worden. Maar ook dat vraagt ruimte.”

Gies bracht samen met een groep onderzoekers in opdracht van de regio Foodvalley, het gebied rondom Wageningen en Ede, de gevolgen van al deze ontwikkelingen in kaart, met name voor het agrarische gebied. Lees het complete interview met Edo Gies op de website van de Gelderlander.

Kijk live mee!

Het debat start woensdag 24 februari om 20.00 uur. Iedereen kan online meekijken via www.dg.nl/landbouwdebat.

Over deze serie

In aanloop naar het Landbouwdebat maakt De Gelderlander 4 verhalen en filmpjes over de onderwerpen die op het Landbouwdebat ter sprake komen:

• De boer is boos. Heeft ‘ie een punt? Prof. Rogier Schulte vertelt hoe de duurzame landbouw van de toekomst eruit ziet.