Tropische mangroves in Wageningen

6 april 2021

Onderzoekers van Wageningen University & Research hebben een creatieve oplossing bedacht om tijdens de coronapandemie toch door te kunnen gaan met hun klimaatonderzoek naar tropische mariene ecosystemen: door een kwekerij voor tropische planten te beginnen, brachten zij de tropen naar Wageningen.

Al meer dan een jaar zijn de tropische kustgebieden niet te bereiken voor onderzoek of veldwerk vanwege de wereldwijde COVID-19 maatregelen. Dit betekende voor wetenschappers van de onderzoeksgroep Aquatische Ecologie en Waterkwaliteitsbeheer, die ook verbonden zijn aan NESSC, een extra uitdaging: hoe kun je onderzoek naar de gevolgen van klimaatverandering in tropische mariene systemen uitvoeren zonder veldwerk in het buitenland? Marjolijn Christianen, Sara Pino Cobacho en Fee Smulders besloten samen met labmedewerker Dorine Dekkers te starten met hun eigen tropische plantenkwekerij.

Projectleider Marjolijn Christianen, promovendus Sara Pino Cobacho, en studenten Lisa Hoekema en Divyashri Varadharajan, planten mangroven en zeegrassen direct na hun aankomst uit Bonaire, Nederlands Caribisch gebied. Foto: WUR / NESSC

Mangroves en zeegrassen

In de zomer van 2020 begonnen de voorbereidingen om een geschikte plek te vinden. Uiteindelijk konden de onderzoekers terecht bij het Nergena kassencomplex bij Unifarm, Wageningen. Vervolgens werd plantenmateriaal op Bonaire, Caribisch Nederland, verzameld en naar Nederland verstuurd. Ook Burgers’ Zoo in Arnhem hielp mee en droeg bij met geschikt plantmaterialen. Binnen enkele maanden was een grote hoeveelheid aan mariene planten, zoals verschillende soorten mangroves en tropische zeegrassen, verzameld beschikbaar voor de kas in Wageningen.

Studieprojecten

De tropische plantenkwekerij is inmiddels volledig draaiende. Dankzij de kwekerij is het voor onderzoekers en studenten weer mogelijk om met echt tropisch plantmateriaal te werken en meer kennis te verzamelen over tropische kustsystemen. De onderzoekers kunnen verder met hun onderzoek naar de weerbaarheid van tropische kustsystemen en hoe deze systemen reageren op klimaatverandering of andere menselijke invloeden. De experimentele data die de kwekerij oplevert bieden bovendien ruimte voor studieprojecten voor Bachelor en Master studenten. Deze projecten waren door de COVID-19 maatregelen minder goed beschikbaar.

Jonge rode mangrovebomen (Rhizophora mangle) worden in de kwekerij gekweekt. Parameters zoals water- en luchttemperatuur, zoutgehalte, voedingsstoffen, lichtintensiteit en fotoperiode worden gecontroleerd om een optimale groei te garanderen. Foto: WUR / NESSC