EU-Schoolfruit 2021-2022 feestelijk afgesloten met pop-up Smaakrestaurant

15 april 2022

Het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma 2021-2022 is op basisschool Vossenburcht in Nijmegen feestelijk afgesloten! Aan de dertiende editie van het programma deden meer dan 3100 scholen mee. Alle deelnemende scholen ontvingen de afgelopen twintig weken drie dagen per week gratis fruit en groente.

Om het EU-Schoolfruitprogramma dit schooljaar feestelijk af te sluiten openden de kinderen van de leerlingenraad en leerlingen van groep 7 van basisschool Vossenburcht in Nijmegen op hun school een pop-up Smaakrestaurant. Van verschillende fruit- en groentesoorten maakten zij diverse gerechten, waarbij het beleven en ontdekken van nieuwe smaken centraal stond. Speciale genodigden burgemeester van Nijmegen Hubert Bruls en Floor Boselie-Abbenhuis van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit schoven aan en sloten het programma samen met de leerlingen af.

Meer scholen vaste fruit- en groentedagen

Op steeds meer scholen eten kinderen op vaste dagen fruit en groente. Uit onderzoek uitgevoerd in opdracht van EU-Schoolfruit en Smaaklessen blijkt dat dit jaar 63 procent van de ondervraagde scholen een of meerdere vaste fruit- en groentedagen heeft. In 2019 was dat nog vijftig procent. Deze cijfers maken duidelijk dat steeds meer scholen voedingsbeleid hanteren dat is gericht op gezond eten.

Over het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma

Het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma wordt financieel mogelijk gemaakt door de Europese Unie. Het programma wordt uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland is verantwoordelijk voor de uitvoer van de regeling. Team Smaaklessen & EU-Schoolfruit van Wageningen University & Research is verantwoordelijk voor de registratie, communicatie en educatie rondom het programma.

Het eindfeest was een initiatief van het Team Smaaklessen & EU-Schoolfruit en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.