Een bevolking die elkaar vertrouwt, herstelt sneller van een coronapiek

14 januari 2022

Niet het vertrouwen in de overheid en haar instituten, maar vertrouwen in de medemens blijkt sterk samen te hangen met de snelheid waarmee het aantal besmettingen en de ziekenhuisopnamen dalen na een coronagolf. Tot die opmerkelijke conclusie komt hoogleraar Marten Scheffer in een studie die is verschenen bij Scientific Reports van Nature.

Scheffer en zijn collega’s van de Universiteit van Exeter en het Amerikaanse Santa Fé-instituut onderzochten waarom het ene land succesvoller is in de bestrijding van corona dan het andere. Oftewel: waarom verloopt de ene coronagolf aan besmettingen en doden anders dan de andere. Het verklaren van die veerkracht in complexe systemen is de rode draad in het werk van Scheffer.

Golven

De wetenschappers onderzochten de (eerste) coronagolven in meer dan 150 landen. De meeste van die golven hebben een exponentieel verloop. Dat betekent dat de snelheid van de afname van de golf door een enkel cijfer (exponent) kan worden gekarakteriseerd. De verschillen in afnamesnelheid (veerkracht) tussen landen zijn groot. China, Australië, West- en Noord-Europese landen en sommige staten in Centraal-Afrika hebben een grote veerkracht. Rusland, Brazilië, Mexico en de VS doen het slecht. Het meest veerkrachtige land (Mauritius) herstelt veertig keer sneller dan het minst veerkrachtige land (Costa Rica). De strengheid van de maatregelen die worden genomen verklaren maar een deel van dit verschil.