Fruit altijd de perfecte smaak en bite dankzij All-in-One Spectral Cabinet

6 juli 2022

Hoe fruit er aan de buitenkant uitziet, zegt niet altijd iets over de smaak, weten we allemaal wel uit ervaring. Een appel of kiwi kan er nog zo aantrekkelijk uitzien, de bite of smaak kan behoorlijk tegenvallen. Telers hebben er natuurlijk alle belang bij aan de smaakverwachtingen van de klant te voldoen. Wageningen University & Research (WUR) heeft nu een apparaat ontwikkeld waarmee de teler kan vaststellen of de smaak van zijn levering inderdaad perfect is, zonder dat hij hiervoor vruchten kapot hoeft te maken om het sap of het vruchtvlees te analyseren.

Onderzoekers van het Agro Food Robotics-programma van WUR hebben zich de afgelopen jaren beziggehouden met de ontwikkeling van het zogeheten all-in-one spectral cabinet. Dit is een simpel ogend apparaat, uitgerust met licht, een nabij-infraroodcamera en software. Hiermee kunnen onderzoekers in kaart brengen hoeveel water en suiker het fruit bevat en hoe stevig en zoet het dus bijvoorbeeld is.

Lampen, een nabij-infraroodcamera en software

Onderzoeker Puneet Mishra legt uit hoe dat werkt. “Je zet een doos fruit in het apparaat, infrarood licht beschijnt het fruit, de camera meet de hoeveelheid licht die het fruit weerkaatst en legt dit beeld vast. De software vertaalt dit vervolgens naar betekenisvolle data en voilà, je weet hoeveel suiker of water je fruit bevat.”

Tot nu toe werd het suikergehalte van fruit vastgesteld met een refractometer. Mishra: “Maar hiervoor heb je sap nodig en moet je de vrucht dus kapotmaken. Met dit all-in-one spectral cabinet hoeft dat niet meer. Zo spaar je de vrucht, je hebt minder verlies en afval, en je bespaart ook nog eens tijd.”

Doorbraak in de fruitteelt

Hyperspectral Cabinet_web.jpg

Andere voordelen van het apparaat: je kunt de meting bij een hele partij vruchten tegelijk doen. Telers leveren graag een homogeen product, waarbij alle vruchten even rijp, stevig en zoet zijn. Op deze manier kunnen ze meten of dat inderdaad het geval is. En de telers kunnen het dus zelf meten; het apparaat is dermate gebruiksvriendelijk dat mensen in de hele toeleveringsketen het kunnen bedienen. Er is ook een kleinere versie beschikbaar om de samenstelling van de vruchten te analyseren terwijl deze nog aan de boom hangen. “Dit is echt een doorbraak in de fruitteelt”, aldus Mishra.

Per fruitsoort een model

Het apparaat is dit jaar voltooid, maar de onderzoekers zijn nog volop bezig met de finetuning van de kunstmatige intelligentie die erachter schuilgaat. Mishra: “Omdat fruitsoorten onderling enorm verschillen in suikergehalte en fysieke structuur heb je per soort een model nodig om conclusies te kunnen trekken over de smaak.” Wat in ieder geval niet steeds opnieuw hoeft te worden ingesteld zijn focus, belichtingstijd en beeldfrequentie van de camera. Deze zijn nu geoptimaliseerd.

De onderzoekers hebben zich tot nu toe vooral op fruit gericht, maar het apparaat leent zich ook uitstekend voor andere producten. Zo zijn kwekers bijvoorbeeld zeer geïnteresseerd in het vochtgehalte van bepaalde plantenstekken, omdat dit iets zegt over de kwaliteit ervan.

Naar Fruit Logistica

De afgelopen maanden zijn Mishra en zijn collega’s op drie Nederlandse beurzen geweest met hun all-in-one spectral cabinet. Mishra: “We zijn ook in gesprek met partners die de machines kunnen bouwen en vertegenwoordigers die ze kunnen verkopen. En volgend jaar februari gaan we waarschijnlijk naar Fruit Logistica, een bekende fruitbeurs in Berlijn, om meer mensen warm te maken voor de vinding.”