Jongeren pitchen oplossingen voor een circulaire samenleving: van kassabon gekoppeld aan koelkast tot kleding met 9 levens

21 maart 2022

Een file met vrachtwagens van Amsterdam naar Barcelona, strak achter elkaar. Zo kun je de 2 miljard kg voedsel die wij jaarlijks verspillen visualiseren. Het jongerenteam dat zichzelf Shelf Live had gedoopt, droeg tijdens het jongerenevent van Circular@WUR op 18 maart jl. een geniale oplossing aan voor dit probleem en won daarmee de strijd. Zij mogen hun idee presenteren op de conferentie Circular@WUR die Wageningen University & Research organiseert op 11-13 april a.s. in het WICC in Wageningen.

De uitdaging voor de teams tijdens het event: Bedenk een oplossing om te komen tot een circulaire samenleving, volgens het zogenaamde Moonshot idee. Een oplossing die ambitieus is, radicaal, maar niet onmogelijk. Jongeren van middelbare scholieren tot studenten kwamen na een dag brainstormen met zeer uiteenlopende oplossingen waar het ging om die circulaire samenleving. De drie beste Moonshot ideeën gaven hun pitch aan het einde van de dag voor jury en publiek.

Afvalprobleem

Evi Vet, jongerenvertegenwoordiging Biodiversiteit en Voedsel bij de Verenigde Naties, en Saskia Visser, programmaleider Circulaire en Klimaatneutrale samenleving bij WUR, presenteerden het programma en introduceerden de drie beste ideeën samen met de drie winnende teams aan een jury. Die bestond uit Laura de Vries, vicevoorzitter van de jongeren klimaatbeweging, Saskia Keesstra, onderzoeker bij WUR duurzaam landgebruik en waterbeheer en Suus van Lith, Coördinator Health, Safety and Environment bij Bayer.

Dit deel van de bijeenkomst was ook interactief bij te wonen waarbij ook gereageerd kon worden op stellingen. Met betrekking tot het afvalprobleem bleek dat meer dan de helft van de deelnemers bereid was hun afval vergaand te scheiden, 40% zag meer in verpakkingsvrij leven. De optie om meer belasting te betalen voor afvalscheiding was het minst populair bij de deelnemers.

Bekijk het event op Youtube

Shelf Live, houdbaarheid van voedsel

Het idee van Shelf Live om de houdbaarheid van voedsel aan te bieden als een speciale service vond de jury het meest inspirerend en waardeerde ook de aandacht voor het ‘communitygevoel’, wat extra aantrekkelijk kan zijn voor consumenten.

In een notendop: Maak de kassabon digitaal en koppel die aan slimme koelkasten en vriezers. Met een app kun je vervolgens in de winkel zien hoe lang de melk bij jou thuis nog houdbaar is. Loop je langs een winkelschap, dan geeft de app aan of het product waar je langsloopt thuis nog voorradig is. Zo koop je dus alleen wat je nodig hebt en voorkom je verspilling. En verder geeft de app suggesties wat je met je restjes kunt doen, hoe je hiervan bijvoorbeeld een nieuwe maaltijd kunt maken. De mogelijkheden voor gebruik zijn eindeloos: checken welke producten een familielid of vriend nog voor je heeft, recepten ontvangen of delen en zo een persoonlijk kookboek samenstellen of tips ontvangen over gezonder leven.

Deze data kunnen uiteraard ook interessant zijn voor verkopers of producenten mits bij de verkoop van die gegevens de privacy gewaarborgd is, zo gaf de jury als kritische kanttekening mee. Team Shelf Live benadrukte daarop dat de consument zelf zeggenschap moet blijven houden over die data of daar op de een of andere manier voor beloond wordt.

Circulaire fashion en aantrekkelijk zonne-energie

De twee andere Moonshot-ideeën waren volgens de jury ook creatief, goed uitgewerkt en zeker toepasbaar in de praktijk.

Team Circular Fashion presenteerde kleding met 9 levens: Deze kleding wordt gemaakt van herbruikbare, natuurlijke materialen (zoals katoen, bamboe, linnen wol of zijde) en is voorzien van kniplijnen. Zo kan de consument de kleding desgewenst aanpassen aan het seizoen. Het afgeknipte materiaal gaat retour naar de fabrikant. Ook kun je als consument een abonnement nemen en korting krijgen bij het inleveren van restmateriaal of kleding. Ook kun je deze kleding laten kleuren met voedselresten. Addertjes onder het gras waren volgens de jury het afkicken van modetrends en de behoefte aan steeds grotere kleding voor groeiende kinderen.

Team Aantrekkelijk Zonne-energie kwam met een ambitieus idee om het tekort aan groene energie wereldwijd aan te pakken: Vang een deel van de zonne-energie niet op met zonnepanelen op de aarde, maar met een soort enorme zonnecollectoren dichter bij de zon. Het is volgens hen technisch mogelijk om die opgevangen energie vanuit het heelal middels magnetisme terug te transporteren naar de aarde en met satellieten over de hele wereld te distribueren. Op aarde zijn er geen zonnepanelen en windmolens meer nodig met als gevolg meer leefruimte en minder horizonvervuiling. Bovendien maakt dit groene energie ook toegankelijk voor ontwikkelingslanden. De jury was enthousiast over dit idee en prees de lange-termijnvisie en de positieve milieueffecten. Met daarbij als punten van aandacht de effecten op de samenleving en de eerlijke distributie van deze groene energie wereldwijd.

Samenspel van overheid, bedrijfsleven en consument

Vet en Visser benadrukten aan het slot van de dag dat – om welk idee het ook gaat – het bij een circulaire samenleving steeds gaat om een samenspel van overheid, bedrijfsleven en consument. En dat innovatieve ideeën van jongeren daarbij keihard nodig zijn. “Daar gaan we de wereld mee redden. Juist jongeren zitten minder vast in patronen, kunnen out-of-the-box denken en komen vaak met nieuwe ideeën.”

De ideeën van team Shelf Live gaan in ieder geval ook de deelnemers inspireren aan de Circular@WUR conferentie op 11-13 april in het WICC in Wageningen.