Lichaamsbeweging verbetert de spierfunctie van statine-gebruikers

17 november 2021

Duurtraining en weerstandstraining op een gemiddelde intensiteit verbetert de spierfunctie van statine-gebruikers zonder dat dit hun klachten verergert. Dat concluderen wetenschappers van Wageningen University & Research en het Radboudumc in een onderzoek dat nu gepubliceerd is in de Journal of the American College of Cardiology (JACC).

Cholesterolverlagende middelen (statines) zijn één van de meest voorgeschreven medicijnen ter wereld ter preventie van hart- en vaatziekten. Deze medicijnen worden echter in verband gebracht met verminderde spierfunctie bij de gebruikers ervan.

Effect op de spieren

Statines worden goed verdragen, maar er zijn wel bijwerkingen die een effect hebben op de spieren, zoals kramp, pijn, vermoeidheid en spierstijfheid. Dit is deels het gevolg van een verstoorde energiestofwisseling in de mitochondria, dat is de energiecentrale van een cel. Lichaamsbeweging verlaagt de risico’s op hart- en vaatziekten en deze verlaging wordt verder vergroot door behandeling met statines. Het was lang onduidelijk of de stoornis in de mitochondria als gevolg van het gebruik van statines het effect van lichaamsbeweging verzwakt en de spierklachten verergert.

Patiënten met- en zonder statine-gerelateerde klachten ondergingen een twaalf weken-durend trainingsprogramma onder begeleiding. Het programma bestond uit duurtraining op de fiets en eens per week weerstandstraining. Onderzoekers van Wageningen University & Research, Radboudumc en Maastricht University noteerden de spierfunctie, spier-energiestofwisseling in de mitochondria, doorbloeding van de spiervezels en de symptomen in de spier zowel vóór als na de training.

Gezondheidsvoordelen

Zowel symptomatische als asymptomatische statine-gebruikers kunnen hun skeletspierprestaties, spierdoorbloeding, en hoeveelheid mitochondria verbeteren door middel van een gecombineerd trainingsprogramma, zonder dat hun klachten verergerden. ‘Dit heeft belangrijke klinische gevolgen’, zegt onderzoeker Eline Allard van het Radboudumc, ‘Aangezien het combineren van behandeling met statine en lichamelijke activiteit behoorlijke gezondheidsvoordelen biedt.’

De resultaten tonen aan dat het onwaarschijnlijk is dat statines van invloed zijn op de reactie van het lichaam op lichamelijke inspanning, en daarom geen beperkingen opwerpt in het voorschrijven van beweging voor gebruikers van deze middelen. Lichaamsbeweging kan zelfs leiden tot een verbeterde levenskwaliteit voor statine gebruikers.

Type 1 spiervezels

De resultaten van dit onderzoek geven aanleiding voor verdere studies. De verdeling van spiervezels kan een belangrijke factor zijn in de symptomen die in verband worden gebracht met statine-gebruik. ‘Type 1 spiervezels, die voornamelijk gebruikt worden in duursport, waren minder aanwezig bij statine gebruikers met klachten voorafgaande aan de interventie’, zegt onderzoeker Silvie Timmers van Wageningen University & Research. Verder onderzoek is nodig om te zien of het doen toenemen van de verhouding van type 1 spiervezels door middel van lichamelijke inspanning een effectieve manier is om de spierfunctie in symptomatische statine-gebruikers te verbeteren.