NWO-subsidie voor nieuwe filtertechnologie voor organische microverontreinigingen

10 september 2019

Een groot project voor de ontwikkeling van een nieuwe technologie om organische microverontreinigingen, zoals medicijnresten, uit het water te filteren. Daarmee starten de Universiteit Twente in samenwerking met Wageningen University & Research, Saxion, KWR, STOWA, NX Filtration, Nijhuis Water, Oasen en vier waterschappen. Het project is mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage uit het NWO-domein Toegepaste en Technische Wetenschappen (NWO-TTW).

Gevolgen medicijnresten

De toenemende hoeveelheden medicijnresten in ons oppervlaktewater zijn al langer een probleem. Niet alleen de mens, maar ook het leven in het water raakt van slag door de toename van minimale, organische microverontreinigingen. Het dagblad Tubantia schreef in 2017 al over mannetjesvissen in onze Nederlandse wateren die eicellen produceren onder invloed van resten van de anticonceptiepil.

Als we medicijnen innemen, beseffen we vaak niet dat we een groot gedeelte van deze moleculen gewoon weer uitplassen. Die kleine, organische moleculen zijn voorbeelden van microverontreinigingen. Via het riool komen deze stoffen bij waterzuiveringsinstallaties die nog niet zijn ontworpen om deze stoffen verwijderen. Uiteindelijk komen de medicijnresten in het milieu terecht.

Nieuw membraan

Het Membrane Science and Technology cluster van de Universiteit Twente gaat in samenwerking met de leerstoelgroep Milieutechnologie van Wageningen University & Research en vier waterschappen, drie bedrijven, twee waterkenniscentra en de hogeschool Saxion een nieuwe technologie ontwikkelen om de medicijnresten uit het water te halen. De basis hiervoor is een nieuw en uniek membraan, ontwikkeld binnen het Membrane Science and Technology cluster, dat de schadelijke organische verontreinigingen op efficiƫnte wijze uit water haalt. Gewenste moleculen, zoals zouten, worden juist wel doorgelaten.

Aan de hand van dit nieuwe membraan is een volledig nieuw waterbehandelingsproces ontworpen. Hierbij worden de microverontreinigingen na de reguliere waterzuivering uit het afvalwater verwijderd en onmiddellijk op biologische wijze afgebroken. Als het proces succesvol is kan dit snel leiden tot efficiƫnte technologie die vrijwel volledige verwijdering van microverontreinigingen uit ons afvalwater mogelijk maakt.

Financiele steun

Het project krijgt een miljoen euro van NWO en aangevuld met steun van de drie bedrijven en waterschappen Rijn en IJssel, Vechtstromen, Aa en Maas, en Vallei en Veluwe. De waterschappen zullen ook betrokken worden bij een pilot programma waarbij een eerste ontwerp in de praktijk zal worden getest.