Op zoek naar het groene goud tijdens de kinderuniversiteit

13 oktober 2020

De kinderuniversiteit die plaatsvond op 9 oktober, stond dit jaar in het teken van Algen. Maar liefst 150 kinderen kregen college van prof. dr. Maria Barbosa over het thema Algen. En een speciaal moment, want het Wetenschapsknooppunt is 10 jaar geleden tijdens de eerste kinderuniversiteit begonnen. Het evenement vond dit jaar vanwege corona niet plaats op de campus, maar in Fletcherhotel de Wageningsche Berg.

Het thema “ Algen, het groene goud” kwam naar voren tijdens het college door prof. dr. Maria Barbosa. De leerlingen kregen in een inkijkje in de wereld van algen, leerden hoe je algen kunt kweken onder de beste omstandigheden en kwamen van alles te weten over de toepassingen van algen. Ook kregen ze een inkijkje in het Algaeparc op de campus, waar algen worden gekweekt op grote schaal.

Ik vond de kinderuniversiteit heel erg leuk. Mijn favoriete alg was de alg die licht kon geven!
Lieke

Daarnaast gingen leerlingen ook nog even zelf aan de slag met de algen die ze zelf hebben meegenomen. Met de microscoop van Maria Barbosa en de verschillende proefjes werd gekeken onder welke condities de algen het beste groeien. Dankzij de hulp van de pabostudenten van de Christelijke Hogeschool Ede liep de organisatie van deze dag op rolletjes. De kinderuniversiteit is ook gefilmd en komt binnenkort online.

Ontwerpwedstrijd over algen

Verder met het thema algen in de klas? Eind november start de inschrijving voor de ontwerpwedstrijd. Leerlingen worden uitgedaagd om aan de slag te gaan met algen en een nieuwe toepassing te ontwerpen.

Kinderuniversiteit

De Kinderuniversiteit wordt elk jaar georganiseerd voor leerlingen uit groep 6, 7 en 8 van de basisschool. Wetenschapsknooppunt Wageningen University wil kinderen kennis laten maken met wetenschap, Wageningen University & Research en haar onderzoekers.