QS World University Rankings: WUR daalt iets maar blijft in de top

9 juni 2021

In de nieuwste, wereldwijde ranglijst QS World University Rankings 2022 blijft Wageningen University & Research (WUR) behoren tot de beste 10 procent van alle universiteiten te wereld. Die notering is ondanks een daling van acht plaatsen, van plek 115 naar de 123e plaats. De jaarlijkse QS World University Rankings is één van de invloedrijkste ranglijsten ter wereld.

Het is onduidelijk waardoor de daling precies wordt veroorzaakt. Binnen de ranking is alleen het aantal citaties per staflid en het aantal internationale stafleden gedaald, ondanks hogere absolute aantallen. Omdat de WUR op alle andere onderdelen beter scoort dan vorig jaar, lijkt de daling vooral het resultaat te zijn van een sterkere stijging van andere universiteiten.

Op het aantal stafleden ten opzichte van studenten scoort de WUR net als voorgaande jaren zeer hoog. Ook binnen de Nederlandse universiteiten laat WUR een lichte daling zien: van de 3e plek vorig jaar naar de 5e plek dit jaar.

Zo wordt de ranglijst bepaald

In de QS World University Rankings 2022 zijn 1300 universiteiten opgenomen. Elk jaar worden dat er meer. De helft van de ranglijst is gebaseerd op reputatie: 40% academic reputation en 10% employer reputation.

De andere helft is gebaseerd op de verdeling staf/student (20%), het aantal citaties per onderzoeker (20%), en het aantal buitenlandse medewerkers (5%) en studenten (5%).

De volledige rankings en meer informatie over de werkwijze staan op de TopUniversities website.

Met 47 wereldwijd is de Facultaire Student de sterkste indicator voor Wageningen University & Research.