Ruud Weusthuis benoemd tot persoonlijk hoogleraar in microbiële biotechnologie

20 december 2019

Ruud Weusthuis is benoemd tot persoonlijk hoogleraar Microbial Biotechnology bij de leerstoelgroep Bioprocestechnologie van Wageningen University & Research. De benoeming geldt per 1 november jl.

Prof. Dr. Ruud A. Weusthuis (1965) studeerde biologie aan de Rijksuniversiteit Groningen (1984-1989). Hij vervolgde zijn studie als promovendus aan de Technische Universiteit Delft, waar hij in 1994 promoveerde.

Weusthuis zette zijn carrière voort bij Food & Biobased Research in Wageningen (1994-2008). Daarna schakelde hij over naar universitaire leerstoelgroepen onder leiding van prof. Johan Sanders, prof. Harry Bitter en van prof. René Wijffels bij de groep Bioprocestechnologie.

In de ban van het metabolisme

Op de middelbare school raakte Ruud Weusthuis gefascineerd door de citroenzuurcyclus. Hij wilde meer leren over hoe het metabolisme in elkaar zit. Tijdens zijn Master-scriptie bestudeerde hij het metabolisme van de gist Hansenula polymorpha voor de omzetting van suikers in chemicaliën.

Microbiële omzettingen

Het idee dat micro-organismen hernieuwbare bronnen kunnen benutten in plaats van fossiele grondstoffen voor de productie van chemicaliën, sprak hem tot de verbeelding. Daarom vervolgde Ruud Weusthuis in Delft het onderzoek naar de omzetting van suikers in ethanol door gisten. Dit is een van de efficiëntste microbiële processen en kan zelfs concurreren met processen op basis van fossiele bronnen.

Duurzame productie

Hij realiseerde zich dat als andere producten even efficiënt zouden worden bereid als ethanol, de producttolerantie, anaërobe productie en fasescheiding de sleutel tot succes zouden zijn.

Op de universiteit ontwikkelde hij op basis van deze visie microbiële processen voor de productie van organische zuren, oligosachariden, oliën, terpenen, enz. Hij identificeerde een schimmel met een uitzonderlijke tolerantie voor organische zuren en liet deze melkzuur produceren. Hij ontdekte een nieuwe familie enzymen en past deze nu toe voor de microbiële productie van een breed scala aan esters.

Ruud A. Weusthuis zal zich blijven concentreren op onderzoek en onderwijs op thema’s binnen de microbiële biotechnologie, om zo bij te dragen aan het opzetten van duurzame, circulaire processen voor de productie van chemicaliën.