SofaScience: Op de bank bij WUR-wetenschappers

16 juni 2021

In Resource SofaScience vertellen WUR-wetenschappers aan studentredacteuren en WUR-studenten Anna den Hartog en Laura Bergshoef over hun onderzoek. Maar ook over wat hen drijft. Ga er lekker voor zitten en kijk en luister mee!

Laura Bergshoef en Anna den Hartog zitten dus letterlijk op de bank bij de wetenschapper. Een bewuste keuze want ze zijn niet alleen benieuwd naar de wetenschappelijke aspecten van het onderzoek, maar ook naar de persoonlijke:

Waarom heb je voor dit onderwerp gekozen, wat drijft je als onderzoeker, wat betekent het onderzoek voor de maatschappij, hoe belangrijk vind je dat als wetenschapper?

Er staan inmiddels drie afleveringen van SofaScience online.

#1. Plastic in rivieren

Tim van Emmerik doet onderzoek naar macro-plastics in rivieren. Tim vertelt Anna waarom hij in dit onderzoek is gedoken, wat hem drijft & over zijn favoriete boeken.

#2. Food in space

Wieger Wamelink onderzoekt hoe toekomstige ruimtekolonisten groente kunnen telen op Mars en op de maan. Hij heeft vast een boodschappenlijstje klaar liggen. Laura gaat in deze video met het in gesprek over het onderzoek, zijn fascinatie en zijn eigen ruimtereisplannen.

#3. Geen leefbaar inkomen voor koffieboeren

Anna heeft een plekje gevonden op de bank bij Yuca Waarts. Yuca doet onderzoek naar onder meer de certificaten. Ze zoekt uit wat de boeren betaald krijgen en wat het effect is van Fair Trade labels. Spoiler: alleen een keurmerk lost het gat tussen een leefbaar inkomen en het daadwerkelijke inkomen niet zomaar op.