Persbericht

Sportbeurs geeft twee Wageningse studenten ruimte voor studie en passie

26 april 2017

Twee studenten van Wageningen University krijgen dit jaar een sportbeurs van ieder 1500 euro van het Fonds Niels Smith. Dit zijn Dèlenn van Oostrom (21) en Hilde Jager (19). Het fonds geeft jonge talentvolle topsporters een steuntje in de rug om hun passie te kunnen combineren met hun studie.

Hilde Jager is eerstejaars studente Gezondheid en Maatschappij en judoot bij het nationaal trainingscentrum Papendal. Zij won in 2016 twee Europacup medailles bij junioren en de Zilveren Europacupmedaille. Dit jaar is haar laatste jaar in de leeftijdscategorie junioren. Haar doel voor komend seizoen is om zich te kwalificeren voor de Europese en Wereldkampioenschappen junioren in Noord-Korea. Voor de lange termijn is haar doel een medaille op een wereldcup. De bijdrage van het fonds wil zij gebruiken als bijdrage aan de kosten voor Papendal.

Dèlenn van Oostrom is derdejaars bachelor Biologie en openwaterzwemster. Zij werd in 2016 tweede bij de NK Marathon 22 km, derde bij het Open Nederlands Kampioenschap op de 10 km  en eerste bij de Wereld Cup selectiewedstrijd Ocean Man op de 9,3 km. Haar doel is om aan meer internationale wedstrijden met een sterk deelnemersveld mee te doen. Zij hoopt zich zo te plaatsen voor het Europese kampioenschap. Ook gaat zij dit seizoen meer wedstrijden van de Ocean Man zwemmen. Dit zijn wedstrijden van 10 km in zee en vinden over de hele wereld plaats. De bijdrage van het fonds wil zij gebruiken om de deelname aan buitenlandse wedstrijden te bekostigen.

De sportbeurzen zijn op dinsdagmiddag 25 april overhandigd op universitair sportcentrum De Bongerd in Wageningen, door de oprichter van het fonds Marianne Remmers.

Fonds Niels Smith

Talentvolle sporters die studeren aan Wageningen University en die net niet op de steun van NOC*NSF kunnen rekenen, kunnen een aanvraag doen bij het Fonds Niels Smith. Het fonds steunt maximaal twee studenten per jaar. De beurs is bedoeld als bijdrage in de kosten voor materialen, trainingsstages en reiskosten voor trainingen en wedstrijden. Sinds de oprichting van het fonds hebben tien studerende topsporters steun ontvangen. Het Fonds Niels Smith wordt beheerd door het Universiteitsfonds Wageningen.